In het ergste geval komt alles goed

Ferry76Visser 03 januari 2023
Nadat ik het werk van Jesse LaPort vorig jaar per toeval ontdekte, had ik de stille hoop dat hij met een bundel zou komen. In december 2022 was het zover en verscheen ‘In het ergste geval komt alles goed’ van Jesse LaPort bij uitgeverij Palmslag. Het is een zeer geslaagde debuutbundel.
De gedichtjes zijn kort en krachtig. Deze kleine poëtische juweeltjes weten steeds te raken op verschillende manieren. Sommige zetten aan tot nadenken en andere laten je als lezer glimlachen. Allemaal zijn ze kernachtig op een verschillende manier en dat geeft de bundel een ontroerende dynamiek.
De onderwerpen van dit debuut zijn in mijn ervaring: bemoediging, kwetsbaarheid en aanzetten tot nadenken. De eerste twee komen uitstekend aan bod met humor en openheid. Een voorbeeld van het derde onderwerp is de titel. Deze woorden zijn voor mijn gevoel een kernachtige, heldere samenvatting van enkele passages uit het werk van Martin Heidegger. Enkele andere aforismen deden mij vanwege het kernachtige denken en taalspel denken aan het werk van zenmeester Joshu.
Daarnaast is het taalgevoel van LaPort uitmuntend. De gedichten zijn compact, helder en trefzeker. Af en toe vindt er ook een zalig spel met woorden en taal plaats. Dat zorgt voor de nodige humor en daardoor wil ik meer gaan lezen van deze auteur.
Ook de vormgeving van ‘In het ergste geval komt alles goed’ is geweldig. De afwisseling tussen een zakelijk lettertype met het (volgens mij) handschrift van de dichter is prachtig. Het zorgt voor contrast en afwisseling tussen de kernachtige woorden.
Dus is deze gedichtenbundel niet alleen een geslaagd debuut, maar het is ook een verzameling van kernachtige, ontroerende gedichten die de lezer aanzetten tot denken, laten lachen en bemoediging geven.

Meer recensies van Ferry76Visser