Een van de meest veelzijdige schrijvers binnen de verbeeldingsliteratuur is Mark van Dijk. Naast thrillers schrijft hij voor de jeugd en werkt hij aan een vertaling van de kerstvertellingen van Charles Dickens. ‘Kwade geest’ zijn debuut is een gruwelijk verhaal over verleiding, transformatie, kwetsbaarheid en verlies.
Voor ik ga beginnen is het handig om te weten dat er twee versies van het verhaal zijn. Manuscript A is uitgegeven in 2010 bij Free Musketeers en Manuscript B verscheen in 2018 bij uitgeverij Nimisa. De grote verhaallijn komt overeen, alleen is in B een locatie veranderd en stond het boek onder redactie van Tamara Geraerds. Deze bespreking is gebaseerd op manuscript B.
De auteur heeft een hele beeldende manier van schrijven, waardoor de lezer het verhaal als een film voor zich ziet. Daardoor zijn sommige passages erg heftig, beklemmend en zelfs angstaanjagend om te lezen. Het is de auteur gelukt om hier een evenwichtig geheel van te maken. Daarnaast wordt de spanningsboog op de juiste wijze hoog gehouden en opgevoerd, waardoor dit boek een van de meest gruwelijke is die ik tot nu toe gelezen heb.
Het motto van het boek is afkomstig uit ‘A Christmas Carol’ van Charles Dickens en komt uit het gesprek tussen Jacob Marley en Scrooge. De relatie met ‘Kwade geest zit hem voor mijn gevoel in het volgende. Marley is de enige menselijke geest en een heftige verschijning dat geldt ook voor de geesten in het boek debuut van Mark van Dijk en het geloof of ongeloof in deze verschijningen speelt als een rode draad door het verhaal heen.
Net als in ‘A Christmas Carol’ is transformatie een belangrijk thema. De ontwikkeling van Jaap wordt overtuigend weergegeven en is door de subtiliteit heel beklemmend. Vanuit zijn verdriet maakt Jaap de keuze om een ouijabord te gebruiken om de geest van zijn overleden vriend op te roepen. Om vanuit kwetsbaarheid deze gevaarlijke methode te gebruiken blijkt al snel verstrekkende gevolgen te hebben. Hij raakt zichzelf steeds meer kwijt.
Daarnaast is er veel heftige poltergeistachtige actie in het verhaal. Dit vormt in combinatie met de ontwikkeling van Jaap een evenwichtig geheel. De afwisseling tussen het macabere afglijden en gruwelijke gebeurtenissen die veroorzaakt worden door spoken is meeslepend en steeds op de juiste manier getimed.
Binnen het boek is vriendschap een motief. Integer beschrijft de auteur hoe vrienden elkaar kunnen beïnvloeden op verschillende manieren en dat levert herkenbare, ontroerend, tragische en heftige macabere en gruwelijke passages op.
Dat betekent dat ‘Kwade geest’ van Mark van Dijk meer is dan een horrorverhaal. Het boek gaat naast een lugubere transformatie ook over vriendschap, kwetsbaarheid en verlies. #kwadegeest #markvandijk #uitgeverijnimisa

Reacties op: Dickens en kwade geesten

Kwade Geest - Mark van Dijk
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,95