Cowboys en dinosauriërs

Ferry76Visser 13 mei 2022
‘Pteranodon Canyon’ van Tim Meyer is een aanstaande dinoklassieker! Het is niet alleen een spannende avonturenroman, maar gaat ook in op de relatie tussen mens en natuur op een boeiende fantasierijke manier.
Om te beginnen verdient de auteur een compliment voor zijn kennis van paleontologie. De dinosaurussen in het verhaal worden steeds volgens de meest recente wetenschappelijke ontdekkingen op de juiste manier beschreven. Dit versterkt de geloofwaardigheid van de uitgestorven beesten in het verhaal.
Verder is het een avonturenverhaal met een uitstekende spanningsopbouw. Er is veel actie in het verhaal en dat wordt op de juiste manier afgewisseld met enkele aanleidingen voor nieuwe conflicten. Meyer bewijst zichzelf hiermee als een technisch sterke schrijver.
Daarnaast zijn Charlie Archer, Elinor Watts en Finn Hampston geweldige antagonisten. Mijn persoonlijke favoriet is Finn Hampston, omdat hij van het heldentrio de mysterieuze is. Gedoseerd krijgt de lezer een steeds een beetje meer informatie over hem. De auteur schept hiermee een bepaald beeld over hem dat de lezer in spanning laat. Hij is ook een natuurliefhebber, houdt van dinosaurussen en wil een boek over hen schrijven. Deze combinatie van mysterie en dromen maakt hem voor mij tot een boeiend personage.
En dan de vraag wat wil de auteur laten zien met het verhaal? Volgens mij heeft Meyer dezelfde boodschap voor zijn lezers als ‘The Lost world’ (1912) van sir Arthur Conan Doyle. Het is belangrijk om respect voor de natuur en het leven te hebben. Zodra de mens de natuur gaat zien als een product ontstaat er een gevaarlijke situatie.
Daarmee raakt ‘Pteranodon Canyon’ volgens mij het werk van de Richard David Precht. Deze Duitse filosoof houdt zich bezig met dierenrechten en af en toe moest ik denken aan zijn citaat: Er bestaan twee categorieën dieren. De ene gelooft dat er twee categorieën bestaan en de ander heeft daaronder te lijden.’ (1) Meyer speelt hiermee soms letterlijk en dan ironisch mee, waardoor het lezen niet alleen enorm genieten is, maar ook een betrokkenheid bij de natuur laat zien.
Even terug naar ‘The Lost World’. De thematiek van de klassieker (avontuur, mannelijkheid en evolutie) is ook terug te vinden in deze pageturner. Op een prachtige wijze laat hij zien hoe ideeën omtrent mannelijkheid zich ontwikkelt hebben. Zijn vrouwelijke hoofdpersoon bewijst dat op een geweldige manier steeds weer. Ook de andere onderwerpen laten zien dat er in een eeuw tijd veel kan gebeuren met gedachten en ideeën. Daarom is ‘Pteranodon Canyon’ een perfecte tegenhanger van de dinoklassieker uit de twintigste eeuw en in mijn ervaring een dinoklassieker van de eenentwintigste eeuw.
Dus voor de fans van spannende avonturenverhalen met dinosaurussen is dit boek van Tim Meyer een mustread. En ook voor de meer literaire lezer is er in vanwege de connectie met het werk van sir arthur Conan Doyle en de Duitse filosoof Richard David Precht genoeg plezier te beleven. #pterandoncanyon #timmeyer #evilepochpress

(1) Precht, Richard David (2018) Tiere denken: vom Recht der Tiere und den Grenzen des Menschen. Goldmann Verlag: München

Meer recensies van Ferry76Visser