Halloween, vleermuizen en pompoenen

Ferry76Visser 06 januari 2020
Met Halloween is het thuis een traditie om te kijken naar ‘Hocus Pocus’. Daar ga ik een nieuwe aan toevoegen en dat is het herlezen van ‘The Witch of Halloween House’ van Jeff DeGordick, want ik heb genoten van dit boek! Waarom?

Tijdens het lezen van dit Halloween verhaal moest ik vaak denken aan ‘Are you afraid of the dark?’ Jonge helden die te maken krijgen met een macabere bovennatuurlijke gebeurtenis. Alleen is ‘The witch of Halloween House’ enger en tragischer en te complex voor een aflevering uit deze jeugdserie. De beeldende manier waarin DeGordick schrijft is heerlijk om te lezen. Hij heeft ook het juiste gevoel voor timing en daardoor wordt het een meeslepend verhaal.

Verder komen verschillende Halloween motieven terug in het verhaal. De vleermuizen leveren hierbij enkele prachtige passages op. De pompoenen worden op een bijzonder creatieve gebruikt in het verhaal. Niet alleen om de sfeer te versterken, maar ook in enkele actievolle passages leveren ze een lugubere originele bijdrage aan de spanning.

Verder is dit voor mijn gevoel een verhaal dat op verschillende manieren uitgelegd kan worden. Aan de ene kant laat het verhaal zien hoe vriendschap in staat is om problemen te overwinnen. Aan de andere kant laat het zien welke spanning er kan ontstaan tussen de enkeling en de groep. Dit spanningsveld komt op een ironische wijze aan bod en is voor mij het belangrijkste thema.

De individuen die belangrijk zijn in het verhaal zijn de heks en Cassandra. De relatie die zij beiden op een verschillende manier hebben met de groep (de dorpelingen) geeft diepgang aan het thema.

Een ander onderwerp dat belangrijk is voor beide thema’s is tragiek. Belangrijke personages uit het verhaal hebben te maken gehad met heftige gebeurtenissen, die van invloed zijn geweest op hun persoonlijkheid. Het levert in hoofdstuk 21 de meest ontroerende passage op en op pagina 12-13 een hele gruwelijke.

Kortom, voor alle lezers die een spannend verhaal met diepgang willen lezen met als thema Halloween kan ik ‘The Witch of Halloween House’ van harte aanraden. #thewitchofhalloweenhouse #jeffdegordick #halloweenhorror

Meer recensies van Ferry76Visser