TiTokTerror: Creepiness Supreme!

Ferry76Visser 14 april 2024
‘TikTokTerror’ is creepiness supreme! Het is een griezelig en spannend avontuur van Jason en zijn vrienden die op zoek gaan naar geesten. En het is meer. Namelijk dit enge pareltje van jeugdhorror is een bewijs dat Michael Reefs een veelzijdige auteur is die weet waar hij over schrijft.
Deze nieuwe Reefs mustread heeft een speciale plaats binnen mijn leeservaring. Ten eerste omdat het mij erg doet denken aan ‘The House of Long Shadows’ van Ambrose Ibsen. Dit boek is uniek omdat ik het na zonsondergang niet meer durfde te lezen en omdat er gevoelsmatig connecties zijn met het werk van K.R. Alexander.
De connectie met ‘The House of Long Shadows’ heeft te maken met het intrigerende spanningsveld tussen schijn en werkelijkheid. In beiden boeken spelen sociale media een belangrijke rol. Het verschil tussen wat er getoond wordt in de filmpjes op TikTok en de echte wereld is groot. En de confrontatie met het bovennatuurlijke en de realiteit geeft beide boeken een gelaagde macabere dynamiek waar ik geen genoeg van kan krijgen!
De relatie met het werk van K.R. Alexander is het spel tussen licht en donker. Net als Michael Reefs gebruikt K.R. Alexander dit contrast op de juiste manier om de lugubere atmosfeer te creëren en te versterken. Het heeft er onder andere voor gezorgd dat ik niet kon stoppen met lezen van ‘TikTokTerror’.

Daarnaast heb ik genoten van de opbouw van het verhaal. In een hoog tempo wordt de spanning opgevoerd en die zakt vervolgens nergens in. De actievolle en enge gebeurtenissen laten de lezer op het puntje van zijn of haar stoel zitten. En die weet de auteur te versterken met perfecte als vergelijkingen, waarmee hij niet alleen laat zien een uitstekende verhalenverteller te zijn. Hij heeft ook gevoel voor taal. Een voorbeeld hiervan staat op pagina 78:

‘De stilte keert als een nieuwsgierige jager terug en besluipt de twee van alle kanten.’

Aan de ene kant geeft deze zin aan dat er rust is voor de personages. Bedrieglijke rust want ze weten dat er iets is dat het op hen voorzien heeft. Het houdt hen in de gaten vanuit de schaduwen van het sanatorium. Kippenvelmoment!
Ook de angstsymboliek in het boek is geweldig! Huiveringwekkend laat deze pageturner op verschillende manieren de schaduwzijde zien van zorg en genezing. Communicatie, wijsheid, macht en autoriteit krijgen zo een heel duister tintje. Dat geeft een dynamische gelaagdheid aan de symboliek, waarvan ikenorm genoten heb.
En zo wordt ‘TikTokTerror’ meer dan een griezelverhaal. Op de juiste manier wordt de dynamiek in deze pageturner optimaal gebruikt met behulp van symboliek en contrasten om gelaagdheid te creëren. Meesterverteller Michael Reefs bezorgt zijn lezers een huiveringwekkende leeservaring die zich het best laat omschrijven als creepiness supreme! Wat mij betreft is dit zijn beste boek tot nu toe.

Meer recensies van Ferry76Visser