Leven met mooie herinneringen

Filip C. 24 juni 2023
Wanneer de schipper van de overzet op de IJssel een fles met daarin een briefje ziet drijven, haalt hij de fles aan boord. Op het briefje staat een Engelse tekst die bij de mensen die aanwezig zijn op de boot vraagtekens oproept. Van wie is de brief, is de persoon in nood, waarom is de fles vrij recent maar lijkt het papier oud, …?
Zo begint het boek De IJsselbrief dat werd geschreven door Bertina Mulder. Daarna vertelt Bertina ons het mooie verhaal van Mandy, filosoof van opleiding, die in een leuk optrekje woont aan de IJssel. Mandy is weduwe en merkt dat ze af en toe al eens iets vergeet. Ze hoopt maar dat haar omgeving het niet merkt en weet altijd wel weer met een kwinkslag de situatie te redden. Maar Rosalynn, de dochter van Mandy heeft het wel door. Ze gaat met haar moeder naar de dokter en de diagnose is hard, Mandy is dementerend. Hoe moet het nu verder?
Een ontroerend verhaal over mooie herinneringen, nieuwe connecties, en weer snel vergeten van recente gebeurtenissen. Bertina Mulder heeft het zo mooi verwoord, dat de lezer zich mee betrokken voelt in het gebeuren. De personages zijn zo knap getypeerd dat het lijkt alsjeblieft hen zelf ontmoet hebt.

Meer recensies van Filip C.