Weer spannende leesuurtjes

Filip C. 04 mei 2024
Alexander Olbrechts bracht met De Valhallamoorden een tweede deel uit in zijn reeks waarin verwijzingen zitten naar de mythologie.
Ook deze keer is het team van Rudy van de partij. Zij worden geconfronteerd met een zonderling figuur die plots opduikt op het Leuvense Ladeuzeplein. De zonderling laat zich aanspreken als Wodan en spreekt in raadselen voor het team. Toch begrijpen ze al snel dat de zonderling alleen in gesprek wil met Rudy en hem via cryptische boodschappen op weg zet naar een reeks moorden. Anderzijds heeft de dader ook de populaire journalist Sam boodschappen gestuurd. Als Sam de eerste boodschap mist, baalt hij als een stekker. Maar wanneer hij de volgende boodschappen wel opvolgt, wordt hij met gruwelijke moordtaferelen geconfronteerd. Kan de apotheose die de dader, of zijn ze met meer, in gedachten heeft, voorkomen worden?
Alexander Olbrechts heeft zich ook deze keer uitgeleefd en neemt zijn lezers mee in een meesterlijke thriller. De constructie van het verhaal lijkt op het eerste zicht vreemd en verwarrend, maar gaandeweg wordt duidelijk dat de auteur een geniale plot bedacht heeft. Leesplezier van begin tot einde. En uiteindelijk krijg je als lezer ook nog een stukje oude geschiedenis mee, deze keer heeft de auteur het gezocht bij de Germaanse mythologie. Ook deze keer heeft Alexander zijn personages mooi getypeerd. En zelfs als je het eerste deel, De Heraklesmoorden, niet gelezen hebt, kan je de verschillende leden van het politieteam en hun voorgeschiedenis voldoende volgen. De personages zijn mensen van vlees en bloed met hun eigen kleine onhebbelijkheden en hun positieve drive om de situatie op te lossen. Geen ver van mijn bed show, maar realistisch en binnen een mooi kader.
Het blijft me wel steeds verwonderen dat auteurs van thrillers toch elke keer weer nieuwe situaties weten bedenken. De genialiteit van de plot is deze keer weer uitzonderlijk groot. Ondanks dat je een heleboel tips krijgt van de auteur blijf je tot het einde zoeken naar de ware reden van de gebeurtenissen. Ikzelf werd meermaals op het verkeerde been gezet en was dan ook aangenaam verrast bij de ontknoping. Het wordt dus verlangend uitkijken naar het volgende deel in deze reeks!

Meer recensies van Filip C.