Een verhaal waarin je meegezogen wordt.

Filip C. 18 maart 2024
In Onderstroom van Linda Jansma maken we kennis met Hester, de uitbaatster van een zeilschool. Wanneer er in de buurt van de zeilschool een lijk wordt ontdekt, komen bij Hester de herinneringen aan Insa, haar dochter die twee jaar geleden vermoord werd teruggevonden terug. Insa, de jongste van drie kinderen een beetje verwend. De oudere zus en broer, maar ook vader en moeder deden vaak en als Insa weer een bui had, maar Hester blijft met grote vragen zitten rond de moord op haar dochter. En nu, nu het leven eindelijk weer een beetje in de plooi lijkt te vallen, lijkt alles weer te keren. Op het terrein van de zeilschool lopen wel enkele mogelijke daders rond. Menno, de ietwat rare oudere man die vaak lijkt rond te sluipen. Of heeft Thymen, de charmeur en rokkenjager, iets met de gebeurtenissen te maken? Of was het Timo, de zoon van Jesper, en destijds de persoon waarmee Insa voortdurend optrok? Stap na stap komen we bij de oplossing van de huidige moord, maar ook bij de oplossing voor de moord op Insa.
Linda Jansma schreef met dit verhaal een mooie, maar soms wat verwarrende thriller. Bij elke gebeurtenis die zich in het heden afspeelt, wordt ook een stukje van de sluier over de gebeurtenissen van twee jaar geleden onthuld. De auteur weet de spanning goed op te bouwen en stuwt haar lezers voortdurend in een zoektocht naar de dader(s). De gebeurtenissen en emoties, de ene een vrolijk moment, het volgende eerder droevig, volgen elkaar in snel tempo op. Je krijgt als lezer meermaals het idee dat je de puzzel hebt opgelost, om dan weer te constateren dat er schielijk naast zit. Een voor een worden de personages, alle herkenbaar voor de lezers, verder doorgelicht. Ook de locaties waar de gebeurtenissen zich afspelen worden zeer beeldend beschreven waardoor je als lezer het verhaal als een film met flashbacks ziet passeren.
Voor mij was dit een eerste kennismaking met werk van Linda Jansma, en ik ben aangenaam verrast. Leuk leesvoer, voor zover je dit van een thriller mag zeggen.

Meer recensies van Filip C.