Zwijgen over het einde!

Leesdromen 20 december 2019
“Niemand zal echt begrijpen wat wij hebben meegemaakt: de dood is overal.’’ – P 209

Sarah, Fee, Jamie en Alyssa vormen een hechte vriendinnengroep. Op school zijn de meiden populair, maar deze populariteit heeft ook een keerzijde. Sarah mist soms hoe het was in het begin van hun vriendschap. Toen nog niet alles draaide om wat iedereen van hen dacht, en welke foto ze op Instagram zouden plaatsen. Vrijdagavonden zijn vaak meidenavonden. Deze vrijdagavond is Fee alleen thuis en spreken ze bij haar af. De meidenavonden bestaan vaak uit een spel, bedacht door een van de meiden. Sarah vind het huis van Fee donker en griezelig. Het spel van Jamie laat hen geblinddoekt door het huis speuren. Vrijdagnacht ontvangt de alarmcentrale een hysterisch telefoontje: een van de vriendinnen is vermoord. De andere drie meiden worden meer dood dan levend aangetroffen. Iedereen wil alles van de overleefde meiden weten. Doodsbang dat ze de volgende zijn, zwijgen ze, misschien hebben ze dan een kans om dit te overleven.

Het verhaal is geschreven vanuit Sarah. Sarah heeft het moeilijk met het recente verlies van haar zus. Het verhaal wisselt van “ervoor” naar “erna”. Waar je in de “erna” hoofdstukken vooral politie verslagen, kranten berichten en uitgewerkte gesprekken met artsen leest. Lees je in de “ervoor” hoofdstukken de dagelijkse belevenissen van de meiden. Deze “erna” verslagen wekken je nieuwsgierigheid naar wat er gebeurt is, maar halen ook een deel van de vaart eruit. Sommige verslagen zijn aan de lange kant, waardoor je je interesse een beetje verliest. Als lezer kun je je goed verplaatsen in de vriendinnen. De gebeurtenissen, gedachtes van deze jonge meiden zorgen ervoor dat je je goed kunt identificeren met hen. Tevens speelt het actuele thema, sociale media, een grote rol. Je ervaart als lezer hoe het moet zijn om met de druk van het “perfecte online leven” om te gaan.

Ondanks de spanning dit keer later op gang kwam dan in voorgaande boeken van Mel was het plot verrassend en goed. Als lezer heb je een heel ander beeld over het einde, dan wat er daadwerkelijk gebeurt is. In het begin denk je dan ook al te weten wat er is gebeurd die fatale nacht, maar niets is minder waar. Wat er daadwerkelijk gebeurt is, daar zwijg ik over! Dat moet je he-le-maal zelf ontdekken.

“Iedereen kent ons verhaal. Maar niemand kent de waarheid.’’ – P 227

Meer recensies van Leesdromen