Een gemixt gevoel

Leesdromen 27 maart 2024
Synopsis:
De 46-jarige kunstenaar Josta Bresse leidt een teruggetrokken bestaan in de heuvels van Zuid-Limburg. Totdat er een aanslag op haar leven wordt gepleegd. Josta vermoedt al snel een relatie met haar verleden als kunstvervalser voor het DDR-regime, en vlucht naar Berlijn om haar oude team op te sporen. Samen met hen werd ze door de Stasi opgepakt op verdenking van diefstal van een dossier. Daarin stond het bewijs dat de DDR-top vervalste kunst verkocht aan het Westen. Achtervolgd door huurmoordenaars probeert Josta het dossier nu in handen te krijgen. Haar speurtocht leidt tot een confrontatie met de man die haar leven verwoestte...

Het Dossier is het tweede boek wat ik las van Anya, waar De Camino mij van mijn sokken blies deed dit boek dat minder. Ik bleef met een beetje een “mwah” gevoel achter. Voor mij waren delen van het verhaal voorspelbaar. Ook was Josta een personage waar ik minder binding mee voelde als lezer. Ik voelde wat afstand tot haar, ze heeft veel meegemaakt en ook veel heftige dingen. De details in het boek maken het soms heftig om te lezen, beschrijvingen over hoe en wat Josta meemaakt. Ze is wel realistisch neergezet, goed uitgewerkt en een krachtig personage. Ondanks dit voelde ik niet echt de bindingen met haar die ik zou willen voelen tijdens het lezen van een verhaal. Het DDR deel van het boek vond ik erg interessant, ook uniek om te lezen in een thriller. Je merkt dat de schrijfster goed onderzoek gedaan heeft en je proeft haar uitgebreide onderzoek terug in elke bladzijde. Het verhaal zou voor mijn gevoel heel goed waargebeurd kunnen zijn, dit is nergens vermeld maar dit gevoel krijg je als lezer. Ook vond ik het interessant, maar ook heel heftig, om te lezen wat er in de DDR-tijd heeft (kunnen) plaatsvinden in Oost-Berlijn. Het begin van het boek pakt mij als lezer meteen, en daarna blijf ik redelijk geboeid. Echter merk ik dat sommige stukken voor mij wat “traag” zijn geschreven, waardoor soms de drang tot verder lezen afzwakt. Het einde van het boek vond ik persoonlijk niet passen bij het verhaal. Hierover wil ik verder niets zeggen omdat ik elke mogelijke spoiler wil voorkomen.

Ik las het boek in een leesclub met Ilona van Uitgeverij L.S. Amsterdam, bedankt voor dit leesclub exemplaar.

Meer recensies van Leesdromen