Een heel goed begin van een serie!

Leesdromen 14 november 2021
Alias is een gespecialiseerd rechercheteam in heimelijke opsporingsmethodes. Julia is onderdeel van het team. Als er in de Paleistuin in Den Haag een jonge vrouwelijke studente dood aangetroffen wordt gaat team Alias aan de slag. Al snel is er een verdachten, een ontsnapte tbs’er, maar is deze verdachten niet te snel gevonden? Julia heeft sterke twijfels aan deze conclusie en gaat zelf op onderzoek uit. Als iets te mooi is om waard te zijn is dat het toch vaak ook? Koppig als ze is, gaat Julia buiten haar bazen om opzoek naar antwoorden. Het onderzoek brengt haar op verschillende plekken in Den Haag, maar het brengt haar ook in de problemen. Naast haar werk kampt Julia privé ook met de nodige perikelen die ze moet verwerken. Heeft Julia gelijk, is de tbs’er onschuldig, of is ze verblind door haar koppigheid?

Het laatste uur is het eerste deel in de serie Alias. Het prettige van dit boek is dat je op een fijne wijze kennis maakt met het rechercheteam Alias. Julia is het hoofdpersonage van het verhaal en je beleefd het verhaal dan ook vanuit haar ogen. Het eerste deel is een deel waarin je de personages goed leert kennen, het team, maar ook de persoonlijke kwesties die bij de personages horen ervaar je. Dit vind ik altijd erg prettig bij het begin van een serie. Ik vind het altijd fijn om de personages goed te leren kennen aan het begin van een serie zodat je “weet wat je aan ze hebt” in volgende delen.
Als lezer ervaar je het onderzoek van Julia en haar team echt mee, het is een echte whodunnit. Het verhaal heeft zeker spanning en je wilt zeker weten wie het gedaan heeft, maar bloedstollende spanning bevat het verhaal niet. Dit maakt echter voor het verhaal niet uit, want het is een goed en vlot geschreven verhaal. Het einde van het boek daarentegen is wel echt heel spannend! Burgers laat ons lekker vol spanning en vragen achter voor deel 2. Dit is natuurlijk precies wat je wilt bij een serie!

Julia is een koppige, eigenwijze vrouw die een sterk gevoel heeft voor rechtvaardigheid. Julia bijt zich ergens in vast, en zal pas loslaten als de laatste steen boven is. Je leert Julia in deel 1 al goed kennen en hebt het gevoel dat je met haar aan je zijde nog veel spannende avonturen gaat beleven. Zeker omdat het einde van het boek veel vragen oproept en het je heel nieuwsgierig maakt naar deel 2. Tevens ervaar je Alias als een sterk team die zich niet zomaar aan de kant laat zetten. Een team wat voor elkaar opkomt en nieuwgierig is. Burgers heeft een goed team met een fijn hoofdpersonage neergezet, en kan hiermee een sterke serie opbouwen. Door Burgers manier van schrijven, die niet alleen beeldend maar ook boeiend is, ga je echt op in het verhaal. De ervaring van Burgers zelf, die jaren rechercheur en journalisten is geweest proef je sterk terug in het verhaal. Het maakt het verhaal geloofwaardig en realistisch.

Alias beloofd een fijne serie te worden met goed doorontwikkelde karakters en spannend verhalen. Ik kan in ieder geval niet wachten tot deel 2 uitkomt!

Meer recensies van Leesdromen