Hoe het voelt om buitenspel te staan.

Leesdromen 30 juni 2019
Nu voel ik dat alles anders zal lopen. Ik heb geen andere keuze. Dit kan ik niet onbestraft voorbij laten gaan. Niet meer, tenminste. –P85

Het trainingskamp staat voor de deur en Nynke en Jimmy maken zich klaar voor een kamp vol voetballen en gezelligheid. Het jongens team heeft de nodige pranks voorbereid om iedereen flink te laten schrikken. Nynke heeft zin in het kamp, vooral zin om haar ruziënde ouders te ontvluchten. Op de eerste avond van het kamp gaat het gruwelijk mis. Jimmy vind in het bos het dode lichaam van zijn vriend Mattias. De sfeer op het kamp slaat direct om en iedereen wil naar huis. De politie probeert de waarheid te achterhalen maar tast in het duister. Wie is verantwoordelijk voor de dood van de populaire Mattias. Als ook Soraya, Nynkes vriendin spoorloos blijkt te zijn slaat de paniek echt toe. Volgen er nog meer slachtoffers? Als Nynke en Jimmy ontdekken dat niet iedereen de waarheid spreekt gaan ze op onderzoek uit. Jimmy loopt al een tijd rond met een groot geheim, hij vraagt zich af of de dood van Mattias hier iets mee te maken heeft. Als Jimmy de waarheid aan het licht wil brengen en zijn geheim probeert te beschermen komt hij zelf in groot gevaar. Weet hij zich hier uit de redden?

Het boek is geschreven van uit Nynke, Jimmy en de dader. Als lezer weet je iets meer dan de hoofdpersonen in het boek en probeert de puzzel te ontrafelen. De afwisselingen tussen de personages maakt het verhaal dynamisch, en reëel. Zowel Nynke als Jimmy worstelen met hun problemen en gevoelens. Door de 2 verhaallijnen leer je het verhaal van beide kanten kennen.

De personages zijn goed uitgewerkt en je leeft mee met ze. Je weet je als lezer te verplaatsen in de personages wat het lezen prettig maakt. Het verhaal begint direct spannend en het avontuur begint meteen als lezer blijf je met veel vragen zitten. Dit maakt het dat je wilt doorlezen. Het verhaal blijft spannend tot de laatste bladzijde, waar alle puzzelstukjes mooi op hun plaats. Margje schrijft vlot en snijd moderne thema’s aan met haar verhaal. Margje weet de moderne maar ook heftige thema’s op een goede manier te verwerken in haar verhaal. Als lezer kan dit een gevoel van herkenning opleveren. Een spannende YA-thriller die je zeker gelezen moet hebben deze zomer.

Hete adem gloeit in mijn gezicht. Word ik ingesnoerd. In eens voel ik een harde ruk. –P205

Meer recensies van Leesdromen