Sterk en krachtig debuut!

Leesdromen 04 oktober 2023
Het debuut van Tom Rijpert is een sterk en krachtig debuut, vol avontuur, beleving, prachtige en unieke karakters en een spannend en mysterieus verhaal. Rijpert zet zich sterkt in de markt neer, tussen Kevin Hassing en alle andere toffe schrijvers die Nederland rijk is. Dit debuut is het oppakken meer dan waard.

Het eerste deel van De zevensleutels, Het pad van de Roverkoning is een verhaal over Kobold de dwerg die in het bezit is van een sleutel, de eerste van de zeven sleutels. Deze 7 sleutels openen poorten naar de schat van de Roverkoning. Om deze poorten te openen heeft Kobold hulp nodig. Op een avond komen héél toevallig 6 speciale vreemdelingen aan in zijn herberg op de klif. Deze vreemdelingen willen allemaal onderdeel zijn van deze gevaarlijke reis. Het reis gezelschap bestaat naast Kobold uit, een schimmige zakkenroller, een oude spinster met een geheimzinnige gaven, een pratende en blinde vos, een koorddanseres zonder naam, een vrolijk sproetenmeisje en een jonge speeldoosjes maker. Wat houden ze verborgen voor elkaar, en wat brengt ze in de herberg op deze avond?

Rijpert weet je als lezer echt mee te nemen, onderdeel te zijn van het reisgezelschap en het verhaal. Dit is bij een boek als dit, erg belangrijk, Rijpert slaagt hier enorm in. Het neerzetten van een sfeer in een boek, en die tot leven weten te brengen is altijd een uitdaging. Als een schrijver er in slaagt dit te doen, je te laten zien en voelen wat er om je heen gebeurt in het verhaal geeft dit een extra dimensie aan je leeservaring. Rijpert weet dit vanaf de eerste bladzijdes te doen. Je voelt de wind op de kliffen en ziet het Hert (zo’n toffe toevoeging, wat er bijzonder is aan dit hert? Dat mag je zelf ontdekken) hangen in de herberg van Kobold en voelt de spanning die de karakters voelen.

De spanning opbouw in het boek is goed, het mysterie word met de reis soms ontrafeld, soms verder ingepakt en het houd je nieuwsgierig door het hele verhaal heen. Het mysterie en de vraag waarom iedereen mee op reis gaat houd je ook echt bezig. Rijpert is sterk met woorden door het mysterie soms een beetje uit te pakken, soms weer terug in te pakken en soms tussen de zinnen door te laten vloeien houdt hij de lezer geboeid. Dit zijn dan ook de redenen (en het einde… ;) ) dat je absoluut METEEN verder wil lezen in deel 2, wat in medio oktober uitkomt.

Het bijzondere aan het boek is dat het boek 7 hoofdpersonen bevat. Om alle 7 hoofdpersonen op zijn/haar eigen manier te laten stralen en uitspringen in een boek van zo’n 250 pagina’s vind ik knap. Elk personage leer je kennen, elk personage heeft iets uniek en zijn/haar eigen reden om deel te nemen aan deze reis. Soms krijg je antwoorden, soms meer vragen over hun beweegredenen maar bovenal leer je ze kennen en ga je met ze mee op reis.

Ik kijk enorm uit naar deel 2 om verder gaan met in dit spannende avontuur samen met deze 7 karakters, en ben enorm benieuwd naar de ontknoping en hoe het verhaal samen komt in deel 2.

Wil jij op een spannend en gevaarlijk avontuur? Ga dit boek dan zeker lezen.

Meer recensies van Leesdromen