Aangrijpend, liefdevol en mooi

Francisca den Otter 17 oktober 2020
'Ik hou je vast' wordt beschreven als een aangrijpende feelgoodroman over een heftig thema. Wat voor thema dat is kan en wil ik niet verklappen in verband met spoilers maar dat het aangrijpend is ben ik het zeer mee eens.

Het boek speelt zich grotendeels af in Londen waar Millie woont, ze deelt een appartement met haar beste vriendin en werkt voor The Guardian, allemaal helemaal prima en gezellig. Een relatie heeft ze niet en daar staat haar hart niet echt voor open al weet ze dat zelf nog niet. Eenmaal per jaar, op haar verjaardag, denkt ze terug aan Ethan haar jeugdvriend en liefde toen ze begin twintig was. Haar vriendin leerde haar kennen toen Ethan en zij net uit elkaar waren en heeft dus ook geen positief beeld van de beste man. Dat kan je haar niet kwalijk nemen omdat Millie diep en diep in de put zat destijds.

Voor haar werk mag ze samen met een collega een serie artikelen maken over de diverse facetten binnen het bedrijf waar Ethan werkt. Tijdens het maken van die artikelen komt ze geregeld in contact met Ethan. Langzaam kom je als lezer ook achter het verhaal van Ethan en wat de reden is dat hij Millie destijds heeft gedumpt. Ook Millie komt achter de reden en wil Ethan helpen, maar wil Ethan dit wel?

Marina Folkers heeft met het behandelen van het onderwerp een prachtig boek geschreven dat je niet in de koude kleren gaat zitten.

Meer recensies van Francisca den Otter