Aangrijpend YA die veel los maakt

FranciscavdLinden 22 oktober 2020
Amy Giles wist met haar Young Adult debuutboek ‘Alles is nu’ in Nederland al veel harten te veroveren. Het goede ontvangst op haar aangrijpende verhaal is reden genoeg om haar volgende meeslepende verhaal ook te vertalen. Met de Nederlandse vertaling van ‘That Night’ weet de Engelse auteur weer een heftig thema aanbod te laten komen.

Jessica’s en Lucas’ leven staan op zijn kop als ze betrokken zijn geweest bij een schietpartij. Allebei hun broers zijn slachtoffer geworden van de ramp en hebben het niet overleefd. Een jaar na het incident worstelen ze zich nog steeds een weg door het leven heen en proberen ze hun leven weer op de rit te krijgen. Als hun wegen elkaar kruizen, herkennen ze iets in elkaar. Ze ontdekken dat hetzelfde verhaal elkaar misschien wel steun en liefde kunnen brengen. Zolang ze elkaar geen pijn doen. Zullen het de twee personen lukken om samen hun scherven heel te maken?

Verantwoordelijk. Dat is hoe Jessica zich voelt na het overlijden van haar broer. Ze pakt de verantwoordelijkheden op die haar moeder laat versloffen. Naast het vinden van een baan, het betalen van de schulden en het afronden van haar schooltijd, moet ze ook nog tijd vinden om voor haar depressieve moeder te zorgen. Haar buurvrouw weet dan gelukkig nog wel een oogje in het zeil te houden, maar haar worsteling met haar littekens blijft bestaan.

En die worsteling is duidelijk gemaakt door Amy Giles. Doordat Jess’ beste vriendin naar een kostschool is gegaan, heeft ze ook geen contact meer met haar. Al haar dierbare hebben haar op de een of andere manier verlaten. En dat heeft ervoor gezorgd dat ze een vrij stil persoon is, die de emotionele klap nog moet verwerken. Kan Lucas daarbij helpen of stoten de lotgenoten elkaar af?

Ook Lucas is nog zoekende. Hij stoeit nog met de vraag waarom hij het wel heeft overleefd, maar zijn broer niet. De trauma die hij heeft opgelopen is langzaam maar zeker in zijn dagelijkse leven binnen geslopen. Van het opschrikken van geluiden tot aan een dagboek bijhouden van alle goede dingen die hij heeft gedaan voor andere in de wereld. Lucas is dan wel wat meer opener over zijn dagelijkse strijd, ook hij heeft nog een lange weg te gaan.

Twee jongeren die verschillen paden moeten doorstaan om hetzelfde einddoel te bereiken. Aan de hand van flashbacks zien we wat er met Lucas en Jessica is gebeurd vlak na de schietpartij. Verder speelt het verhaal zich één jaar na het incident af, toch voelt het alsof er maar een paar maanden verstreken zijn. Door gebruik te maken van verschillende gedachtegangen weten we wat er in het hoofd van beide karakters omgaat. Toch is het moeilijker om de situatie in te beelden in Jessica’s oogpunt. Door haar geslotenheid lijkt het erop dat ze minder bewustwording is over zichzelf.

Al met al is het een typisch Young Adult boek; een makkelijke schrijfstijl en geen lange hoofdstukken. Er wordt overal ruim de tijd voor genomen, behalve voor het einde. Een opgepropte afsluiting, zo zou je het ook wel kunnen noemen. Er blijven nog veel vragen open staan die Amy Giles best nog wel had kunnen beantwoorden. Voor de fans van ‘Alles is nu’ kan dit een tegenvaller zijn, toch is dit geen boek die niet onder de aandacht mag worden gebracht.

Meer recensies van FranciscavdLinden