Een emotionele rollercoaster om stil van te worden

Met Raak Me. Niet. weet uitgeverij Zomer & Keuning de Duitse auteur Laura Kneidl aan hun boekenfonds toe te voegen. Met dit new adult boek maakt ze een uitstapje van het genre fantasy en weet ze gelijk met de nodige marketingcampagne de boekenreeks naar Nederland toe te brengen. Het boek Raak Me. Niet. vertelt het verhaal over Sage en Luca.

De 18-jarige Sage vertrekt op haar verjaardag naar de universiteit van Nevada om opnieuw te kunnen beginnen. Ze heeft alles achter zich gelaten in Maine. Zonder geld, huis en geen vrienden hoopt ze het verleden, wat in Maine ligt, achter zich te kunnen laten. Maar zo heel makkelijk is dat niet. Om geld te kunnen verdienen heeft ze een bijbaantje nodig en daar ontmoet ze Luca. Hij is de spiegelbeeld van hetgeen wat in Maine is gebeurd. Hij is groot, ruig en heeft tatoeages. Maar onder zijn uiterlijk is hij anders dan dat hij lijkt te zijn en dat zorgt ervoor dat Sage maar lastig uit zijn buurt kan blijven.

Al vanaf het begin roept dit boek bij mij al vragen op. Heeft de titel een betekenis? Wat houdt de tekst onderaan de cover in; ‘Ze dacht dat ze nooit zou liefhebben. Totdat ze hem ontmoette...’? Wat is er met Sage gebeurt dat ze ineens haar oude leven moet verlaten en een nieuw leven moet beginnen op een universiteit? Waarom is ze gelijk al zo bang voor Luca, komt dit door zijn uiterlijk of schuilt er meer achter? Op al deze vragen (en meer) weet Laura Kneidl door een heftig en emotioneel thema aan te snijden antwoorden te geven.

En dat weet Kneidl ontzettend goed te doen. Met het heftige thema in combinatie met het stille en angstige meisje weet ze een realistisch beeld neer te zetten. Uit haar gedachte is het in het begin moeilijk te peilen wat er met haar is gebeurt. Doordat ze nieuwe mensen gaat ontmoeten en verschillende vertrouwensbanden gaat creëren komen er meerdere gedachtes die betrekking hebben op haar verleden naar voren. Uiteindelijk vertelt ze het nog niet aan haar vrienden, maar je komt als lezer wel achter de harde waarheid en je kan niets anders dan daar even stil van worden.

Met een prettige schrijfstijl vanuit de gedachtegang van Sage weet Kneidl de lezer te pakken. Ze weet een juist aantal personen die ook daadwerkelijk een betekenis voor Sage hebben om haar heen te bouwen. En zorgt er ook voor dat deze mensen gaandeweg het verhaal ook meer levender gaan worden. Toch hoop ik ooit nog een keer het verhaal vanuit Luca zijn perspectief te kunnen lezen. Ondanks dat zijn verhaal toch wel goed is uitgewerkt, blijf ik soms wel eens nieuwsgierig. Zo vraag ik me continu in het verhaal af wat zijn gedachtes zijn.

Wie de achterflap van het pareltje Raak me. Niet. heeft gelezen weet al dat er een cliffhanger aan zit te komen. Gelukkig heeft de uitgeverij tactisch gehandeld en het tweede deel Verlies Me. Niet. ook al uitgebracht. Het enige jammere is dat dat het deel is waarin we alweer afscheid moeten gaan nemen van Sage en Luca.

Meer recensies van FranciscavdLinden