Impulsiviteit en leugens leiden tot een rollercoaster aan emoties

FranciscavdLinden 30 november 2020
Kyra Mind is een pseudoniem voor een Nederlandse auteur. Lange tijd schreef ze korte verhalen op haar eigen website onder de naam Kschrijft. Op Social Media wist ze al de nodige lezers te trekken. Nu weet ze met haar debuutboek de schijnwerpers op zich te nemen in samenwerking met SVM Publishing.

Isabel heeft veel voor haar vriend Sebastian opgegeven. Speciaal voor hem is ze naar de andere kant van de wereld verhuisd. Maar als ze hem met iemand anders in bed aantreft, voelt het als de grootste verraad dat er bestaat. Zonder twijfel pakt ze al haar spullen in en met het kleine beetje geld wat ze nog heeft probeert ze haar verdriet weg te drinken. Dan ontmoet ze de aantrekkelijke James. Ze hebben in eerste instantie zoveel met elkaar gemeen, dat Isabel zich laat verleiden om met hem mee te gaan op reis. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat deze ontmoeting geen toevallige ontmoeting was.

Impulsief. Zo maakt de lezer kennis met Isabel. Na het verlaten van Sebastian is ze helemaal alleen. Het contact met haar familie heeft ze voor hem opgegeven. En met het geld wat ze nog had heeft ze een huis in Puerto Rico gekocht. Wat nu op naam van Sebastian staat. Als ze de zelfverzekerde James tegenkomt, neemt ze weer een impulsief besluit en laat zich overhalen om met hem mee te gaan op reis.

De gevolgen van haar besluit laten niet op zich wachten. Door de vele vragen die ze stelt komt ze steeds dichterbij de waarheid achter de toevallige ontmoeting. Geleidelijk aan ziet ze in wat voor persoon James nu echt is. Aan hem ontkomen kan niet meer. Op de boot, midden op de zee, moeten ze het met elkaar uit gaan houden. Ook als dat betekent dat ze soms het bloed onder elkaars nagels vandaag halen.

Leugens. Dat is iets waar James' verhaal mee begint. In het begin van het verhaal heeft hij in het huis van Isabel ingebroken. Dat hij hierdoor wordt neergezet als ‘bad guy’ is gelijk duidelijk. Wat alleen nog niet duidelijk is, zijn zijn bedoelingen. Hij wilt een kettingreactie teweeg brengen, maar wat is nou precies zijn einddoel? Veel verder komt de lezer eerst niet te weten, ondanks dat het geschreven is uit beide perspectieven. Wel wordt duidelijk dat James het moeilijk heeft met Isabel. Hij vecht met zijn gevoelens voor haar en weet maar niet wat hij moet doen.

Impulsiviteit en leugens. Kyra Mind weet met deze mix beschadigde karakters neer te zetten met een rollercoaster aan emoties. In een sneltrein maken we kennis met de personen én hun verhalen. Dat dit averechts kan werken is ook duidelijk. Doordat James en Isabel dagenlang genoodzaakt zijn om met elkaar op een boot te zitten, moeten ze in een korte tijd sterke gevoelens voor elkaar ontwikkelen. Aangezien er geen tijdsprongen in het verhaal aanwezig zijn, kan er voor de lezer minder herkenning te vinden zijn.

En toch ben ik dankbaar dat zowel SVM Publishing als Kyra Mind de stap hebben gezet tot het uitbrengen van dit boek. Met het debuutboek Onvolmaakt weet de auteur een serieuze stap te zetten in de uitgeverswereld. Met dit verhaal deelt ze haar creativiteit niet meer op een website, maar als paperback en ebook voor een groter publiek. Met het eindigen van een cliffhanger weet ze mij in ieder geval ongeduldig te laten wachten op het volgende deel van de ‘Beschadigd’-serie.

Meer recensies van FranciscavdLinden