Met Deze Kerst zit je er warmpjes bij

FranciscavdLinden 28 december 2020
Schrijversduo J.L. Beck & C. Hallman hebben al meer dan honderd romans uitgebracht. Als duo weten ze de Amerikaanse bestsellerlijsten te bestormen. Hoog tijd voor het Nederlandstalige publiek om aan de hand van deze novelle kennis te maken met de auteurs. Uitgeverij Tinteling Romance heeft echter al aangekondigd meer werk van ze uit te gaan brengen in 2021.

Hannah weet niet wat haar met Kerst overkomt als ze die door moet brengen met haar aartsvijand Jonas Wilder. Onderweg naar het vakantiehuisje van haar ouders heeft ze al de nodige obstakels meegemaakt. Ze is dan ook meer dan blij met haar aankomst en om traditiegetrouw Kerst met haar familie te kunnen vieren. Alleen is de verrassing die haar zus met zich meebrengt alles behalve leuk. Haar verkering, Jake Wilder, heeft ze uitgenodigd voor Kerst. Zijn broer en voormalig pestkop Jonas is ook meegekomen. Als kers op de taart moet ze niet alleen een slaapkamer met hem delen, ook een stapelbed.

Kinderachtig. Op een kinderachtige en chagrijnige manier laat Hannah weten wat ze van de situatie vindt. Met de nodige op- en aanmerkingen, stampvoetend naar de slaapkamer lopen en met deuren gooien laat ze blijken dat wat hij haar heeft aangegaan, niet is vergeten. Dat hij haar vroeger ‘Brillie’ noemde en aan haar paardenstaart trok waren nog de kleine kwajongensstreken. Wat hij haar op de middelbare school heeft aangedaan, daar kan ze nog steeds niet overheen stappen.

Jonas weet maar al te goed wat dat is geweest. Hij kan zich dat incident nog als de dag van gisteren herinneringen. En is dan ook meer dan blij dat Hannah het nooit tegen haar ouders heeft verteld. Als haar vader wist wat hij zijn dochter had aangedaan, zou hij niet welkom zijn geweest. Hij nam het aanbod om Kerst niet alleen te vieren niet voor niks met beide handen aan.

Verliefd. Als een verliefde puber zat Jonas achter Hannah aan. Zijn gevoelens voor haar waren al op vroege leeftijd aanwezig. Alleen wist hij daar totaal niet mee om te gaan. Hij wilde gewoon dat ze hem zag staan, ongeacht hoe hij dat voor elkaar kreeg. In plaats van haar dicht bij zich te krijgen, duwde hij haar juist van zich af. Met dit Kerst etentje is het de uitgelezen kans om verontschuldigen aan te bieden. Echter moedigen de sarcastische opmerkingen hem aan om Hannah nog meer op de stang te jagen. Wellicht wordt het toch nog een leuke Kerst.

Humoristisch novelle in combinatie van een cliché. Zo valt dit verhaal te bestempelen. De magie die tussen Jonas en Hannah aanwezig is is de typische Kerstmagie. Een verrassingseffect is er, net zoals een standaard kerstboek (of kerstfilm), eigenlijk niet. Het enige waar de lezer zich aan kan storen is de opbouw van de erotische scene. Dit voelt door de korte hoofdstukken te gehaast aan. De ruimte om naar de steamy scene toe te werken is te snel gegaan.

Clichés springen er juist uit, want het verhaal moet natuurlijk een happily for all hebben. En dat heeft Deze Kerst. Ondanks dat een kort verhaal vaak niet echt de mogelijkheid bied om nieuwe auteurs te leren kennen. Zal ik deze samenwerkingsduo toch nog wel een kans willen geven op meer leesplezier. Bovenal heb ik met Deze Kerst er warmpjes bij gezeten.

Meer recensies van FranciscavdLinden