Vermakelijk, maar had meer ingezeten

Gail 04 oktober 2020
Amerikaanse First Son Alex en Britse prins Henry zijn elkaars vijanden, maar na een publiekelijke aanvaring worden ze gedwongen om een vriendschap in scène te zetten. En dan blijkt er een enorme aantrekkingskracht te zijn. Maar dat mag niemand te weten komen... Perfecte ingrediënten voor een vlotte, humoristische feelgoodroman met een unieke invalshoek, zou je zeggen. Helaas maakt ‘Rood, wit en koningsblauw’ de verwachtingen niet helemaal waar.

Het boek begint veelbelovend met de nodige humor. Auteur Casey McQuiston introduceert een aantal leuke nevenpersonages, die wel nog verder uitgewerkt hadden mogen worden. Ook verweeft ze op een mooie manier realiteit met fictie en komt politieke informatie regelmatig aan bod. De lopende tekst wordt afgewisseld met e-mails en WhatsApp-gesprekken, wat zorgt voor nodige afwisseling.

In het middenstuk van het boek raakt de vaart eruit. Handelingen zijn meer van hetzelfde en er komt herhaaldelijk een aardige portie expliciete erotiek bij kijken. Dat had voor mij niet gehoeven. Tegen het einde komt de vaart er weer in. De ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op en het wordt op een gegeven moment zelfs even spannend. Jammer dat McQuiston de vaart van het begin en het einde niet ook in het middenstuk heeft weten vast te houden.

Al met al een vermakelijk boek met een interessante invalshoek, waar meer in had gezeten.

Meer recensies van Gail