Spannend derde deel

Gail 12 maart 2024
De Nazaten leest vlot, Saskia Noort heeft een fijne schrijfstijl. Het boek is vanaf het begin spannend en veel hoofdstukken eindigenden met een cliffhanger, waardoor ik door wilde blijven lezen en dat waardeer ik in een thriller.

De nazaten is het 3e boek in een serie, maar door de gedachten van de personages krijg je de hoofdlijnen van de eerdere 2 boeken te horen, waardoor het niet storend is als je deel 1 en 2 niet hebt gelezen. Daarnaast staat er in het begin van het boek een afbeelding met alle namen en hoe ze met elkaar verbonden zijn. Dit was prettig om het verhaal te kunnen volgen.

Het verhaal is vanuit verschillende perspectieven geschreven (Karen en haar 2 dochters Sophie en Annabelle). Dit maakt het verhaal gelaagd en realistisch verteld, door gevoelens en gedachten leef je mee met de personages vanuit wie wordt geschreven. Noort heeft interessante personages gecreƫerd, ieder met eigen worstelingen. Wat ik intrigerend vond, was dat de hoofdstukken vanuit het perspectief van Karen en Sophie in de tegenwoordige tijd zijn geschreven, die van Annabelle in de verleden tijd. En niet alleen de hoofdstukken die flashbacks zijn, maar ook de hoofdstukken waarvan je verwacht dat ze in het heden spelen. Helaas wordt het mij aan het einde niet duidelijk wat Noort hier precies mee wil bereiken.

Verder blijf je tot aan het einde in het duister tasten hoe het verhaal in elkaar steekt. Ik vond De nazaten een spannend, goed geschreven boek en heb het met veel plezier gelezen. (Gelezen als lezersjurylid Hebban Thrillerprijs 2024)

Meer recensies van Gail