Will en Sara zijn terug!

Gail 11 juni 2023
Eindelijk weer een thriller van Karin Slaughter met Will en Sara! In 'Na die nacht' doet kinderarts Sara Linton samen met haar verloofde rechercheur Will Trent en zijn collega Faith Mitchell onderzoek naar het verband tussen haar gewelddadige verkrachting toen zij 15 jaar geleden coschappen liep en de recente verkrachting van Dani Cooper, die Sara tijdens een nachtdienst op de spoedeisende hulp binnenkrijgt. De verwondingen van de patiƫnte lijken erg op die van Sara van 15 jaar eerder. Sara, Will en Faith duiken in de zaak en doen gruwelijke ontdekkingen.

De personages zijn een feest van herkenning en als je de eerdere delen hebt gelezen, zit je er meteen weer in. Maar ook als dit je eerste boek van Karin Slaughter is, is dit boek goed te lezen. Doordat het verhaal inzoomt op een gebeurtenis uit Sara's verleden, krijg je een nog beter inzicht in het personage Sara, haar verleden en haar levensloop. Maar ook de toch wat ingewikkelde relatie tussen Will en Sara krijgt aandacht in het boek, waardoor het boek wat mij betreft nog meer diepgang krijgt. Wat voor mij dit verhaal anders dan eerdere delen maakte is dat deze keer het grootste deel van het boek gaat over het onderzoek op eigen houtje. Pas later komt het Georgia Bureau of Investigation erbij.

Deze keer geen gruwelijke moorden die tot in detail verteld worden, maar gedetailleerde beschrijvingen van verkrachtingen en de daaruit voortvloeiende verwondingen. Het is huiveringwekkend om de vrouwonvriendelijke, bijna vrouwenhatende opmerkingen en gesprekken tussen de verschillende mannelijke personages te lezen. Het uitgebreide gesprek tussen Sara en Sloan over hun ervaringen vond ik erg indringend, hierdoor leef en voel je nog meer met ze mee.

Slaughter wisselt het lopende verhaal af met conversaties via berichten op de mobiele telefoon en chatgesprekken. Dit vond ik fijne afwisselingen om het verhaal te vertellen. Door deze krachtige, korte conversaties komen het verhaal en personages snel tot leven, met nog voldoende onduidelijkheden om het spannend te houden: ze maken nieuwsgierig. 'Na die nacht' boeit en er zit vaart en spanning in. Deze keer geen grote onverwachte plottwists, maar de ontknoping kwam voor mij toch wat onverwacht. Al met al weer een heerlijke thriller van de queen of crime, die ik zeker kan aanraden!

Bedankt Harper Collins voor het vooruitleesexemplaar!

Meer recensies van Gail