Niet zo spannend, wel mooie taal

Gail 13 december 2023
De Hollander kon mij helaas niet zo bekoren. Op zich is het verhaal over de wadlopers leuk gevonden, maar het werd nergens echt spannend, kabbelde een beetje voort en was bij vlagen zelfs saai. Ik vond ook dat er erg veel personages en halve verhaallijntjes in zaten die voor mij niets toevoegden. De personages bleven voor mij ook erg vlak en kregen geen diepgang.

De schrijver maakt gebruik van krantenartikelen, twitterberichten en email. Dit geeft wat afwisseling, maar deze stukjes geven niet allemaal nieuwe info, waardoor ik ze gedeeltelijk onnodig en geen toevoeging vind. Jammer, want op zich wel een leuk element.

Deen gebruikt veel beeldspraak, veel beschrijving en veel bloemige taal, vooral in het begin. Dit had van mij wat minder gemogen, al is dat natuurlijk smaak. Ik moet wel zeggen, er zaten ook enkele pareltjes tussen, bv "Gedwarsboomde voornemens, doorkruiste routines, vergeefsheid."

Al met al voor mij geen hoogvlieger en geen spannende thriller. Jammer.

Meer recensies van Gail