Een generatiedingetje

Gail 21 juni 2022
Ook dat nog is een heel ander boek dan we van Anya Niewierra gewend zijn. Dit keer geen thriller, maar een roman, geschreven in dagboekvorm. Niewierra schreef het boek samen met haar dochter Merel Godelieve en in Ook dat nog lezen we afwisselend een dagboekaantekening van moeder Roos en dochter Madelief.

Vijftiger Roos woont na haar scheiding in een flatje en heeft een saaie baan op een advocatenkantoor. Als millennial Madelief na een verbroken relatie bij Roos intrekt, lopen de spanningen hoog op. Naast de levens van Roos en Madelief volgen we via de dagboekaantekeningen ook het leven van oma Loes, een voormalige dolle mina, die opnieuw ten strijde trekt, deze keer tegen de stereotypering van ouderen.

De roman beslaat ongeveer een jaar, waarbij steeds een korte periode wordt uitgelicht. Het is echt heerlijk om afwisselend gebeurtenissen vanuit het perspectief van Roos en van Madelief te lezen. In hun schrijfstijlen komen heel duidelijk de verschillende generaties terug en dat is zowel heel erg herkenbaar als humoristisch. En omdat het dagboekaantekeningen zijn, zijn de teksten soms heerlijk ongenuanceerd. Ik heb echt een aantal keer hardop gelachen. Het boek leest makkelijk en fijn, door de korte stukjes. Het is beeldend geschreven, waardoor je de gebeurtenissen helemaal voor je kunt zien. De hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt en maken gedurende het boek een duidelijke ontwikkeling door, die mooi is om te volgen. Ik heb het boek met erg veel plezier gelezen en hoop dat er een vervolg komt van de samenwerking tussen Anya en Merel.

Meer recensies van Gail