Een trouwe volger

Gea Kuipers 23 februari 2021 Hebban Recensent
Met zijn debuutthriller ‘De trouwe lezer’ speelt de Finse auteur Max Seeck (1985) zichzelf direct in de kijker bij het lezerspubliek. ‘Uskollinen lukija’ werd in 2019 bekroond met de Finse debutantenprijs en is in 2021 in Nederland uitgegeven door A.W. Bruna Uitgevers.

De politie van Helsinki krijgt een telefoontje dat een vrouw zelfmoord wil plegen. De toegesnelde agenten vinden de dode vrouw in een zwarte avondjurk, zittend aan het hoofd van een lege eettafel met een macabere glimlach op haar gezicht. Maria Koponen is vermoord. Haar man Roger, thrillerschrijver, geeft op dat moment 400 km verderop een lezing.

Rechercheur Jessica Niemi wordt op de moord gezet. Voor de nacht voorbij is, vindt Niemi een tweede slachtoffer. Al snel blijkt dat beide moorden nagenoeg identiek zijn aan moorden uit de thrillertrilogie van Roger Koponen.

Diezelfde nacht worden er nog twee mensen vermoord; opnieuw is er een link met de trilogie, maar ook wordt duidelijk dat er meer dan één moordenaar is. Niemi en haar team ontdekken dat zij de marionetten zijn en de daders de touwtjes in handen hebben.

Max Seeck is naast thrillerauteur filmproducent en scenarioschrijver, en dat wordt duidelijk door de filmische manier waarop ‘De trouwe lezer’ geschreven is. Met name wat het karakter van hoofdpersonage Jessica Niemi betreft, wordt veel aan de verbeelding van de lezer overgelaten. Aan het eind van het boek heb je nog geen compleet beeld van Jessica, dat wordt misschien in een tweede boek met deze rechercheur duidelijker.

‘De trouwe lezer’ kent twee verhaallijnen. Het eerste betreft de moorden en het oplossen daarvan. Deze lijn speelt zich binnen 48 uur af. Het tempo is hoog en de spanningsboog houdt tot bijna het eind toe stand. Vlak voor het eind lijkt het verhaal een enigszins ongeloofwaardige wending te krijgen, maar buigt net op tijd weer terug. Het echte slot laat de lezer met een aantal vragen achter.

De tweede verhaallijn speelt zich zo’n 15 jaar eerder af (2003) en bestrijkt vier maanden. De dan nog student Jessica brengt haar vakantie door in Venetië en ontmoet de oudere Colombano. Er ontstaat een onevenwichtige romance.

Door het hele boek heen, staan korte flashbacks naar de kindertijd van Niemi waardoor een aantal puzzelstukjes op hun plaats valt. Om de hele puzzel op te lossen, word ik trouwe volger van Jessica Niemi. Ik kan dan ook niet wachten tot Max Seeck met het tweede deel komt.

Meer recensies van Gea Kuipers