De dochter en Bach

George Knottnerus 24 maart 2020 Auteur
De schrijfster verloor haar dochter door een verkeersongeluk. Naast haar schrijverschap is zij psychotherapeut en begaafd musicus. Deze roman is doordesemd van bovenstaande elementen. Ik hoorde het boek d.w.z. genoot van het luisterboek. De schrijfster leest zelf voor, afgewisseld met de klanken van de Goldberg variaties.
Een vrouw verwerkt door gedegen studie van Bachs Goldbergvariaties het verlies van haar dochter. Beetje bij beetje neemt ze ons mee via flashbacks in het leven van de dochter en de muzikale worstelingen met het pianostuk. In een andere verhaallijn beschrijft ze fragmenten uit het leven van Bach. Zowel de componist als het hoofdpersonage gebruiken de muziek om het verlies van hun kind te verwerken.
Anna Enquist vraagt met het lezen van dit doorwrocht werk veel van haar lezers. Maar als je het van a tot z uitleest, of nog beter uithoort, kun je bijna niet anders dan tot het inzicht raken dat zij een grootse roman heeft geschreven.

Meer recensies van George Knottnerus