Een reis langs de gruwelen van een slagveld

Gerard Veldhuijs 10 februari 2021
Na het lezen van “Hitlers geheime Ardennencommando” was ik direct nieuwsgierig naar het volgende boek van schrijver Michiel Janzen. Dit is “De jacht op de Führer” geworden. Wederom een juweeltje in het genre Faction, waarbij Janzen authentieke gebeurtenissen afwisselt met zaken welke zeker geloofwaardig maar toch fictief zijn.

In het verhaal worden de laatste maanden van het naziregime belicht. Hierbij is wederom een grote rol weggelegd voor de Oostenrijkse SS-er Otto Skorzeny. Het verhaal is opgedeeld in drie verschillende verhaallijnen. Zo krijgt Skorzeny de opdracht Adolf Hitler uit de Führerbunker te laten ontsnappen, en zijn er een Russische geheime eenheid én een Britse geheim agent onderweg naar Berlijn om juist te voorkomen dat Hitler kan vluchten. Voor welke uitweg zal Hitler kiezen wanneer blijkt dat de oorlog ten einde raakt? Een vraag die de lezer constant bezig houdt.
Van Hitler’s Führerbunker in Berlijn gaat het verhaal wisselend naar de Duitse linies, de schuilkelders en het kapot gebombardeerde Duitse landschap. Een reis langs de gruwelen van een slagveld.
De afwisseling van feiten en fictie maakte dat het voor mij ook een leerzaam boek was, waarbij de verschillende perspectieven het verhaal ook nog eens voldoende hoeveelheid vaart gaven.

Wederom weet Janzen de personages ook een menselijke kant mee te geven, iets wat ik voor een oorlogsboek toch altijd heel bijzonder vind. Ik kijk uit naar het vervolg, dit deel heeft zeker een meer dan goede indruk bij mij achter gelaten.

Meer recensies van Gerard Veldhuijs