Goed leesbare historische thriller

De Russische connectie brengt de lezer naar het Amsterdam van 1889. Het is een tijd waarin grote armoede heerst en ongelijkheid de overhand heeft. In geheel Europa worden diverse aanslagen gepleegd zo ook in Amsterdam, een tram wordt opgeblazen er vallen diverse slachtoffers. Inspecteur Julius Katz wordt gevraagd te infiltreren bij de groep die mogelijk verantwoordelijk is voor de aanslag.
Het verhaal wordt vanuit diverse perspectieven verteld, zo volgen we de spannende avonturen van Katz, zijn geliefde Ida die tevens verslaggeefster is en de Russische geheime dienst. Deze laatste heeft een ingenieus plan bedacht om het leven van de Tsaar veilig te stellen al zorgt dit wel voor de nodige onrust in diverse Europese steden.

De schrijver weet de armoedige levenssituatie van diverse Amsterdammers goed uit te beelden, je voelt de uitzichtloze situatie waarin zij zich bevinden. Ook wordt de ongelijkheid tussen man en vrouw naar voren gebracht waarbij Ida een zeer moderne rol is toegeschreven. Het is een vlot geschreven boek welke je constant blijft boeien. De karakters zijn goed uitgewerkt en ook voor degene die het 1e deel (nog) niet gelezen heeft, is het geheel prima te volgen.

Meer recensies van Gerard Veldhuijs