Een boek vol schuldgevoel én hoop.

Gerard Veldhuijs 14 januari 2022
Het Bluebird geheim is een boek wat ik 4 sterren geef.

Ondanks dat het boek bekend staat als roman verwachtte ik van dit boek toch wel wat spanning. Vooral omdat het gaat over WO2,CIA en dodelijke experimenten was mijn verwachting hoog en gelukkig is dit uitgekomen.
Het boek kent twee verhaallijnen; één volgt Inge en Annemarie tijdens de oorlog in Berlijn de ander volgt Eva en Brigit die aankomen in Amerika vlak na het einde van de oorlog.
Inge is opgegroeid in een typisch Nazi gezin, haar vader is dan ook een prominente arts in kamp Sachsenhausen. Eva krijgt de kans om te vluchten naar Amerika omdat zij via de CIA betrokken is bij project Bluebird hiervoor moet zij wel op zoek naar haar vader.
Stukje bij beetje laat de schrijver de lezer kennismaken met de personages, hun onderlinge banden en komen de verhaallijnen bij elkaar.

De schrijfwijze van het boek is vlot, het leest makkelijk en de wisseling tussen de verschillende verhaallijnen vond ik zeer prettig. Dat het verhaal dan ook nog gebaseerd is op waargebeurde gruwelijkheden heeft er voor gezorgd dat dit boek ook echt wel een indruk achter heeft gelaten.
Mijn 3 kernwoorden voor de Hebbanleesclub waren dan ook; trauma, oorlog én hoop.

Meer recensies van Gerard Veldhuijs