Een inkijkje in het heftige studentenleven

Gerard Veldhuijs 03 januari 2020
Het debuut van Nicola Rayner wordt op internet omschreven als een “intelligente psychologische thriller”, heeft “Uit het oog” dit ook waar kunnen maken?

Het verhaal gaat geheimzinnig van start wanneer Alice Bell op weg naar huis in de trein een roodharige vrouw opmerkt. Gelijk denkt zij aan Ruth, de jonge medestudente welke 15 jaar geleden verdwenen is. Ruth zou na een nachtelijke zwempartij mogelijk verdronken zijn, echter is haar lichaam nooit gevonden. Bij thuiskomst verteld Alice haar verhaal aan haar man George welke afwijkend reageert ook al moet hij indertijd ook van de vermissing van Ruth gehoord hebben. Door het gedrag van George is Alice er juist meer van overtuigd dat de roodharige vrouw in de trein daadwerkelijk Ruth was, maar wat heeft er zich dan 15 jaar geleden afgespeeld en wat was de rol van George hierin?
Tijdens de zoektocht van Alice wordt de lezer nieuwsgierig naar hetgeen zich tijdens haar studietijd afgespeeld heeft, echter ontbreekt het aan échte spanning. Door de wisseling in heden en verleden ben je wel geneigd steeds maar door te lezen, dit om de mogelijk geheimen van de diverse personages te ontrafelen.
De uiteindelijke ontknoping vond ik wat ver gezocht, maar het boek heeft mij ondanks dat toch wel geboeid al zou ik het niet typeren als een intelligente psychologische thriller daarvoor ontbrak het aan spanning. De inkijk die de schrijfster geeft in het heftige studentenleven en de gevolgen hiervan voor de toekomst van de personages, maakte dat ik dit boek toch wel een waardig debuut vind.

Meer recensies van Gerard Veldhuijs