Indrukwekkend

Gerda de Bos 09 augustus 2021
“Hoe kun je van iemand houden als je niet weet wie je zelf bent “

Dit is het eerste deel van een serie die zich af gaat spelen op het eiland Öland.
Als hoofdpersoon wordt de rechercheur Hanna Duncker geïntroduceerd. Toen zij 19 jaar oud was heeft zij het eiland verlaten, of eigenlijk ontvlucht ze het.
Haar vader is veroordeeld voor moord en brandstichting en zij en haar broer Kristoffer worden daar op aan gekeken. Toen twijfelde ze al aan zijn schuld en nu keert ze terug om rust te krijgen en helderheid. Haar broer is het daar totaal niet mee eens maar ze zet door .
Al snel nadat ze haar entree heeft gemaakt in het kleine polite team wordt er een moord gemeld. Met haar partner Erik gaat ze naar de plaats delict waar ze ontdekt dat de jongen van 15, de zoon blijkt te zijn van haar vroegere hartsvriendin Rebecka. Ze wordt dus gelijk in het diepe gegooid en moet haar vriendin op de hoogte gaan stellen.

Wat het boek erg krachtig maakt is het verspringen van het verhaal. Het heden met flashbacks naar vroeger en de stukken die “ De laatste dag” genoemd worden. Hierdoor werd ik al snel het verhaal in gezogen .
Joel Forslund, krijgt een indrukwekkend deel van het verhaal voor zijn rekening, en dit is volkomen terecht. De schrijfster betrekt ons op deze manier bij zijn gevecht over zijn identiteit, zijn sombere gedachtes , maar doet dit zo goed dat het soms lijkt alsof je naast Joel zit en zijn verhaal aanhoort.
Het verhaal wordt nergens super spannend maar juist door de andere personen aan het woord te laten wordt het een knap in elkaar stekend psychologisch verhaal.

Het boek heeft indruk op mij gemaakt, en dit komt mede door de soms oh zo mooie zinnen. Af en toe heb ik het boek weggelegd om dit woordgebruik even te laten bezinken. De symboliek van de Nachtegaal komt heel mooi af en toe terug in het verhaal, en zelfs het bloemetje ( bloedooievaarsbek) in de hand van Joel heeft een mooie betekenis.

Maar dan het verhaal....natuurlijk ben ik benieuwd naar Hanna en hoe ze worstelt met haar verleden, vooral als zij ook nog eens wordt bedreigd. Wie zit hier achter ?
Wat verklaart het gedrag van de moeder Rebecka, het meisje Fanny , die een grote pestkop is en hoe belangrijk zijn de buren ? Maar toch het verhaal van Joel greep me bij de keel en zorgde ervoor dat ik toen ik het boek dicht sloeg me wat aangeslagen voelde.....

Wat mij overigens koude rillingen gaf was de verklaring in het nawoord, waarom het boek was opgedragen aan Mika. Lees dit boek en je begrijpt het !

4 1/2 ster

Meer recensies van Gerda de Bos