Teleurstellend en traag

Gerda de Bos 05 november 2021

Alweer het 4e boek van deze schrijver maar mijn kennismaking met hem. De cover is rustig met een paar pakkende teksten om je interesse aan te wakkeren. De flaptekst geeft precies genoeg info om gelijk in het boek te willen starten.

De proloog begint op een mijnenveger die in de Perzische golf opereert in 2012. Daar vindt gelijk een heftig incident plaats . Daarna verspringt het verhaal in de tijd naar februari 2021 en maken we kennis met Shirley Steadman, een vrouw van 70 jaar. Ze heeft allerlei kwaaltjes en is daardoor ( gelukkig) niet een doorsnee oudere dame. Haar dominante man is overleden en van haar zoon , Gabe, wordt aangenomen dat hij door zelfmoord om het leven is gekomen. Haar docher Deena maakt zich zorgen om de lichamelijke en geestelijke gesteldheid van haar moeder. Terecht lijkt wel want sinds een jaar krijgt Shirley “bezoek”van haar overleden zoon. Hij zit aan haar keuken tafel en ze praat met hem en biedt hem boterhammen aan.
Shirley probeert nog wel om van alles te ondernemen, ze is lid van een borduurclubje en is elke dinsdagavond vrijwilligster bij de ziekenhuis radio . Op een avond ontdekt ze daar een radio piraat, Mallet am. Vol verbazing hoort ze het nieuwsbericht van 19.30 aan, er wordt namelijk iets gemeld wat nog plaats moet gaan vinden. En wel de volgende dag. Ze denkt dat het een grap of een vergissing is, maar het incident gebeurt echt. Hierna blijft ze op een oude radio de frequentie bezoeken om naar het nieuws te luisteren, en gaat ze op onderzoek uit.
Ze krijgt hulp van Callie, een verpleegster en de vroegere vriendin van Gabe. Shirley bijt zich erin vast en wil dit mysterie oplossen, ook al kost het haar bijna haar eigen gezondheid. In het 2e deel wordt het allemaal wat ongeloofwaardig maar blijft het je toch wel boeien. Je wilt weten hoe het precies in elkaar steekt. Die duidelijkheid krijg je pas in het laatste stuk van deel 3, waar het ook ( eindelijk ) wat spannend wordt. De ontknoping kwam wat vergezocht over maar was op een bepaalde manier ook nog wel acceptabel . Er blijven echter nog wel heel wat losse draadjes hangen …..

Het boek is verdeeld in 3 delen, en in elk deel krijg je wat meer inzicht in het verhaal. Wat ik erg jammer vond is dat het allemaal wel enorm traag is . Sommige stukken zelfs gewoon wat kinderachtig geschreven en met erg veel onbelangrijke details.
Sommige zinnen lijken ook niet helemaal te kloppen, misschien door de vertaling ?
Wel weet je zeker dat het in het jaar 2021 afspeelt want de schrijver heeft het regelmatig over het “crisis jaar “

Ik twijfel tussen een 3 min * of 2 1/2…..

Meer recensies van Gerda de Bos