Verkeerd meisje ?!

Gerda de Bos 08 augustus 2022

Het verkeerde meisje,door Angelique Haak,( uitgeverij De Crime compagnie ) 4 1/2 ster

Het boek heeft een opvallende kleur gekregen, geel met zelfs de zijkanten meegekleurd . Aparte kleur voor een thriller maar ja geel is wel de kleur van de haat ….
Op de achterkant geen korte samenvatting maar alleen de tekst “Verkeerde tijden en plekken bestaan niet, verkeerde mensen wel “ Intrigerend en het nodigt je uit om het verhaal te gaan lezen.

Het boek bestaat uit 3 delen waarvan het eerste deel het grootste is.
Deel 1 wordt verteld door de ogen van Amelie en is in de “ik” vorm, niet mijn favoriet maar daar wen je erg snel aan. Waarschijnlijk door de vaart waarin het boek geschreven is. Amelie wordt als ze haar fiets stalt gedrogeerd en meegenomen door een gemaskerde man. Later wordt ze wakker in een donkere vieze kelder. Ze vraagt zich af waarom zij is meegenomen en denkt na over haar leven. Zit haar bijna ex man Vince hier achter ? Hij heeft enorme gokschulden en zou losgeld voor haar kunnen vragen. Haar vader heeft namelijk een galerij en heeft ook aardig wat geld. Haar ouders zijn door de dood van haar zusje uit elkaar gedreven en nu gescheiden . - spoiler verwijderd door de Hebbanredactie - Door deze inkijkjes in haar leven gaat Amelie wel voor je leven.
Dan wordt opeens het volgende hoofdstuk cursief geschreven, dit blijkt Robin te zijn . Duidelijk een dader die zichzelf omschrijft als “een onvervalste pathologische leugenaar met een waar killerbrein. Allesbehalve middelmatig”
Ook deze hoofdpersoon leer je door het lezen van dagboek fragmenten beter kennen. De slogan “alleen de allersluwsten worden nooit gepakt” blijkt te motiveren tot soms verschrikkelijke daden En hoe gek het ook klinkt ontwikkelde er zich bij mij ook sympathie voor Robin.
De afwisseling tussen deze hoofdpersonen is erg knap gedaan en maakt het boek tot een ware pageturner!
Dan wordt er nog een meisje in de kelder gebracht, Jolijn een studente. Samen bedenken ze een plan om de ontvoerder te slim af te zijn in een poging om te ontsnappen.
Doordat Angelique bijna elk hoofdstuk met een soort cliffhanger afsluit wil je alleen maar doorgaan met lezen.
Ontzettend knap zijn de hoofdpersonen neergezet en uitgediept, waardoor je ondanks hun “streken” sympathie voor ze ontwikkelt. De spanning onderling is zo aanvoelbaar dat je echt het gevoel hebt erbij te zijn. Beter kan het toch niet worden….maar jawel hoor in deel 3 komen er twists op je af die je echt niet kunt hebben zien aankomen. Geweldig , alle puzzelstukjes vallen in elkaar en dan ook nog eens op een logische manier.
Een dikke vette aanrader om dit boek zelf te gaan lezen !

Meer recensies van Gerda de Bos