Vergezochte herkansing van Dazieri

Gerda de Bos 22 juni 2023
Wespenman, geschreven door Sandrone Dazieri

Het vierde boek van deze schrijver maar voor mij een kennismaking, met de voormalige journalist, redacteur en scenarioschrijver.

Het boek begint sterk met de ontvoering van een jong meisje ,Amala, in de buurt van Cremona.
Deze ontvoering doet haar tante Francesca Cavalcante, al snel denken aan een cold case van 32 jaar geleden. Toen verdwenen er enkele meisjes uit dezelfde regio.
Francesca , was toen de pro deo advocaat van de verdachte Contini (24 jaar oud ) Deze man kreeg als bijnaam de naam “de baars” ( Bucalon) Waarschijnlijk omdat alle lichamen van de 5 dode meisjes, in het water van de Po zijn terug gevonden. Hij werd tot levenslang veroordeeld maar is in de gevangenis bij een brand omgekomen.
Nu, zoveel jaar later leeft deze zaak nog steeds voor Francesca, vooral omdat ze sterk het gevoel heeft dat de veroordeelde Contini, met gebruik van vervalste bewijzen is berecht . Deze bewijzen werden toen door de corrupte hoofdinspecteur Itala Caruso ingebracht.
Ze bijt zich vast in de zaak en twijfelt sterk of de “baars” weer terug is gekomen. Uit onverwachte hoek krijgt ze “hulp “ van Gerry. Een Israeli die zegt een ex agent te zijn van de special forces. Met zijn roedel van honden is hij voor 1 week in Italië om naar Amala te zoeken.
Gerry gaat wel erg drastisch te werk en de vraag is al snel ; waarom doet hij dit, wat is zijn belang hierbij ? Doet hij het uit zichzelf of heeft hij een opdracht ?
Samen vormen ze een enigszins vreemd duo wat probeert om samen te werken.Maar hebben ze wel dezelfde motieven?
Grote vraag is ook ; waarom en vooral door wie worden er zoveel jaren later weer mensen ontvoerd, wat heeft dit allemaal met de cold case te maken ?
En waarom heet het boek “Wespenman” ?

Dazieri werkt zich door het plot heen met een afwisseling in het heden en het verleden. Hij laat ook Amala aan het woord vanuit de plek waar ze gevangen wordt gehouden. Zij zit ,met een schroef door haar schouderblad en een lange ketting ,gevangen in een ondergrondse ruimte. Middels een buizenstelsel aan de muren kan ze zich nog wat bewegen. Amala beseft heel goed dat ze moet proberen om te ontsnappen maar ook dat ze haar ontvoerder te vriend moet houden wil ze niet sterven.
Aan ons om te ontdekken wat de verhaallijnen met elkaar te maken hebben, welke hooggeplaatste figuren in het verleden bewust fouten hebben gemaakt en waarom ? Wie beschermt wie , en met welk doel ?

Het is geen makkelijk boek, Dazieri springt voor mij net iets te vaak van de hak op de tak, waardoor het niet altijd prettig leest. Dit kan misschien voor een deel ook liggen aan de vertaling ?
Maar al lezende zie je wel de verhaalijnen iets bij elkaar komen wat wel weer knap gedaan is.
Toch blijven er voor mij nog te veel vragen open liggen….zoveel losse eindjes Het verhaal komt mij te ver gezocht over. De schrijver wil graag boeien maar heeft dat voor mij niet waar kunnen maken !

Grote verrassing was voor mij wel het stukje na het dankwoord,”Groet” leuk bedacht !

Ik geef het boek ,na lang twijfelen, 2 sterren !

Meer recensies van Gerda de Bos