Goed debuut

Gerda de Bos 09 augustus 2021
De vermiste meisjes , Kyle Perry

Het verhaal neemt ons mee naar het ruige landschap van Tasmanië, het Great Western Tiers.
Het land waar de aboriginals gewoond hebben en daarom wordt hun geschiedenis een paar keer aangehaald. Het maakt het verhaal bij tijden wat mystiek maar gaat net niet te ver. Belangrijkste “figuur” is de legende over de “hongerige man “. Een grote man die niemand ooit gezien heeft maar die wel meisjes laat verdwijnen……( big foot /yowies)

Tijdens een schoolkamp verdwijnen er 4 meisjes. Aangezien er in 1985 ook 5 meisjes vermist raakten in dit gebied, is het dorp gelijk in rep en roer. Vooral als een van de meisjes later onder aan een klif wordt gevonden terwijl haar schoenen boven aan de rand staan met netjes gestrikte veters. Net zoals zoveel jaren geleden gebeurd was.
Een begeleidster, lerares Eliza Ellis, wordt verward en gewond gevonden .
De zoektocht wordt direct groots aangepakt onder leiding van rechercheur Con Badenhorst. Een man die een tijd op non actief heeft gestaan vanwege een door hem opgeloste zaak , de Jaguarzaak, maar waar hij zich toch verantwoordelijk blijft voelen voor de slachtoffers.
De vader van een van de meisjes ,Murphy , gaat zelf ook op onderzoek uit. Hij heeft een wietplantage en boert daar goed bij.
Ook speelt Madison , de tweelingzus van een van de vermiste meisjes, een grote rol. Zij heeft een YouTube kanaal en heeft dus erg veel invloed. Soms veel te veel !

Het verhaal wordt wisselend door Con, Murphy en Eliza verteld wat goed uitpakt. Echt super spannend wordt het ( voor mij ) nergens . Wat de vaart wel uit het boek haalt is de grote hoeveelheid aan personages. Gelukkig is de schrijfstijl vlot met korte hoofdstukken en geen moeilijke woorden.
Een pluspunt is het actuele thema van de inpact van de social media op vooral de jeugd

Meer recensies van Gerda de Bos