Enigszins teleurstellend

GerritZ 23 juli 2020
Als er een nieuw boek van Stephen King verschijnt wekt dat altijd weer de nieuwsgierigheid. Ook deze keer koos ik er voor de nieuwe King 'Als het bloedt' een kans te bieden.

Laat ik het maar direct prijsgeven, ik ben niet enthousiast. Het boek wordt aangekondigd als een thriller maar bestaat uit 4 afzonderlijke verhalen in een categorie die het midden houdt tussen suspense en een vleugje mystieke horror. Van deze verhalen bevalt het laatste verhaal 'Rat' mij nog het meest.

De verhalen 'De telefoon van mijnheer Harrigan' en 'Het leven van Chuck' kunnen mij het minst bekoren. De verhalen pakken mij niet en de clou van de verhalen, die het verhaal bij King vaak kan redden, geeft mij ook niet die wauw ervaring waar ik dan uiteindelijk naar uitkijk.

Het titelverhaal 'Als het bloedt' heeft meer opbouw en spanning dan de eerste twee verhalen en bevat meer horror-elementen dan de andere 3 verhalen. De uitwerking van het verhaal kan mij maar matig bekoren. Er worden door de hoofdpersoon bijvoorbeeld diverse familie-zijpaden bewandelt die het verhaal nauwelijks ten goede komen en ook het slot van het verhaal wordt nogal snel afgeraffeld.

Het slotverhaal 'Rat' vind ik het beste verhaal. Dit verhaal is goed opgebouwd en laat de lezer aan het einde enigszins in verwarring achter. Het is dan aan de lezer om na te denken of sommige gebeurtenissen werkelijk hebben plaatsgevonden of alleen het resultaat zijn van de verbeelding van de hoofdpersoon in het verhaal.

Sterren per verhaal:
1. De telefoon van meneer Harrigan *
2. Het leven van Chuck *
3. Als het bloedt *
4. Rat ***

Uiteindelijk kom ik niet verder dan ** sterren voor de volledige bundel.
Enigszins teleurstellend voor een zo gevierd schrijver.

Meer recensies van GerritZ