Gaap

GerritZ 17 juni 2020
Vanwege het winnen van de eerste Hebban Thrillerprijs werd ik geattendeerd op dit boek en mede door de vele lovende recensies hier op Hebban ben ik Het Bloemenmeisje gaan lezen.

Al snel werd mij duidelijk dat het woord thriller hier nauwelijks van toepassing is. Door de eenvoudige schrijfstijl met veelal zeer korte zinnen in simpele bewoordingen dacht ik na enkele hoofdstukken eerder van doen te hebben met een jeugdboek 12+, dan met een thriller voor volwassenen.

Na enig zoeken kwam ik terecht bij het Hebban juryrapport en daarin staat het volgende:
"Anya Niewierra’s taalgebruik is verzorgd en beeldend, de zinnen liefdevol vormgegeven waardoor het geheel tot leven komt. De rijke sfeer wordt bepaald door geur- en natuurbeschrijvingen en geeft een extra laag aan de vele personages die ten tonele worden gevoerd. De plot is een vernuftig uitgekiende legpuzzel, waarvan van begin tot eind telkens een klein stukje wordt prijsgegeven, zonder dat het de aandacht van de lezer laat verslappen. Het resultaat is een origineel verhaal van uitzonderlijk hoog niveau. Het bloemenmeisje is een goed voorbeeld van genrevervaging. Het verhaal kan voor een groot deel als roman doorgaan, waarbij de spanning voornamelijk onderhuids terug te vinden is."

Uit het juryrapport wordt duidelijk dat het thrillerelement grotendeels ontbreekt, het verhaal eerder een roman is en er sprake is van onderhuidse spanning. Daar nu zit mijn voornaamste probleem, ik heb die onderhuidse spanning nauwelijks ervaren, vond het verhaal hier en daar ongeloofwaardig en kon mij op geen enkele wijze met de hoofdfiguur Nini identificeren. Ik vond het boek saai en had moeite er doorheen te komen vanwege het ontbreken van die spanning.

In ieder hoofdstuk komen er stukjes informatie vrij en de gedachte aan een legpuzzel was bij mij al opgekomen nog voordat ik het juryrapport had gelezen. Dit aspect van Het Bloemenmeisje vind ik overigens wel prima in orde, aan het eind van het boek vallen de vele puzzelstukjes op zijn plaats en wordt het verhaal mooi afgerond. Bij mijn eindoordeel weegt dit niet op tegen de saaiheid die ik ervoer tijdens het lezen van Het Bloemenmeisje. Deze 'thriller' welke ik eerder slaapverwekkend dan boeiend vond, kan ik dan ook met niet meer dan 2 sterren beoordelen.

Meer recensies van GerritZ