Tokidoki boekje

GerritZ 10 juni 2020
Dit boekje wordt vermoed ik vooral leuk gevonden door hen die een bovengemiddelde interesse in Japan hebben of fan zijn van Paulien Cornelisse, die naast schrijfster van boekjes vooral bekend is als cabaretier. Toevallig ben ik fan van beide en heb zowel Japan bezocht als enkele theateroptredens van Paulien.

Het zal geen toeval zijn dat dit boekje wordt uitgebracht tegelijkertijd met het uitzenden van seizoen twee van het tv-programma Tokidoki dat net als dit boekje over Japan gaat. In Tokidoki en in het boekje worden op lichtvoetige wijze anekdotes en wetens(w)aardigheden over Japan verteld. Sommige onderwerpen uit de tv-serie komen ook in dit boekje voorbij. Het boekje zal de fans niet teleurstellen, de vorm is simpel en zoals de titel al belooft zijn het honderd kleine stukjes met als inspiratiebron Japan. Een puntje van kritiek is wellicht dat Paulien er zich in sommige van de stukjes wel heel gemakkelijk vanaf maakt. Neem nu 'Sudoku', 'Familie Huren', 'Ka' of 'Honto?', deze lijken in lengte en vorm nog het meest op een ‘wist je datje’. In stukje 85 maakt Paulien het wel erg bont daar blijft het hele stukje zelfs beperkt tot maar één enkele zin. De illustraties ogen relatief simpel en zijn van Paulien zelf zoals we ook al zagen in haar vorige boekjes. Deze zijn wat mij betreft vooral functioneel als bladvulling.

Het boekje dat ik las, is licht van toon en leest makkelijk weg. De beste stukjes vind ik die waar het persoonlijk wordt en Paulien verteld over haar ervaringen tijdens het studentenleven, het leren van de Japanse taal of een bezoek aan een onsen. Al met al, een leuk boekje, soms enigszins gemakzuchtig maar als geheel toch voldoende en daarom 3 sterren.

Meer recensies van GerritZ