Een boek met een missie

GerritZ 25 juni 2020
Ik heb dit boek met veel plezier gelezen.

Hier en daar lees ik als kritiek dat het boek eenzijdig is, enkel het eigen gelijk gezocht wordt en het veel te langdradig is. Die kritiek is ook wel een beetje terecht maar dat geeft in dit geval helemaal niets. De schrijver van het boek is een man met een missie en het verhaal is het vertellen waard. Bovendien een prediker wordt er ook niet op afgerekend omdat hij week in week uit hetzelfde verhaal verkondigd vanaf de kansel.

Het boek is met de boodschap dat de meeste mensen deugen met name voor die meeste mensen die deugen niet baanbrekend of vernieuwend. Toch is het uitermate zinvol om deze boodschap nog eens tot je te nemen in een tijd waarin cynisme hoogtij viert, de samenleving steeds verder polariseert en racisme en institutioneel racisme aan de orde van de dag zijn. Het is gewoon fijn je eigen gelijk nog eens bevestigd te zien.

Heeft het boek ook een boodschap voor de de ondeugden, in het boek de schaamtelozen genoemd? Ja die is er wel degelijk, de vele voorbeelden en de manier waarop de schrijver ons betrekt in zijn boodschap bevat een handreiking naar iedere lezer. Ik denk echter dat het realistisch is te beseffen dat, voor de klootzakken onder ons (zoals ik ze meestal noem) het pantser van cynisme en narcisme moeilijk te doorbreken zal zijn.

Hiermee zijn we gelijk aangekomen bij de 10 leefregels waarmee het boek eindigt. Het eerste en het grote gebod is ‘bij twijfel, ga uit van het goede’ en het tweede dat daaraan gelijk is ‘wees realistisch’. Voor de overige 8 regels raad ik u aan deze tot je te nemen door het boek te lezen.

Zoals ik al aangaf is best wel het een en ander op dit boek aan te merken maar het plezier waarmee de schrijver dit boek heeft geschreven en de boodschap die hij de lezer meegeeft maakt voor mij dat alles meer dan goed. Een dikke voldoende voor dit boek en dus 3 sterren.

En tot slot vergeet vooral niet “vroeger was alles slechter”.

Meer recensies van GerritZ