Als ik wil kan ik een robot maken van mijzelf

GerritZ 29 juli 2020
In het boek komen enkele niet alledaagse thema's voorbij; psychiatrische behandelingen in de jaren 60 waarbij shocktherapie niet alleen als therapie maar ook als straf richting patiënten wordt ingezet, kindermishandeling, incest en schuldgevoelens.

Laat deze zware thematiek u niet ervan weerhouden om dit boek te lezen. Ik heb de ruim 200 pagina’s in één ruk uitgelezen. Wolfskwint van Bibi Dumon Tak is in schitterende eenvoud knap geschreven, goed geconstrueerd en stemt tot nadenken.

De ondertitel van het boek is 'de geschiedenis van een gestoord gezin'. Deze geschiedenis wordt verteld vanuit het perspectief van de hoofdpersoon Steffie Mons. Het boek heeft een nogal filmisch karakter waarbij, die vergelijking doortrekkend, het verhaal meer lijkt op een een documentaire dan een psychologisch drama. Met uitzondering misschien van Jeanne haar vriendin komen de beweegredenen en emoties van de personen in het boek nauwelijks aan bod. Je leert de vader kennen maar hebt geen idee wat hem beweegt of bezighoudt, Marius haar echtgenoot idem dito. De hoofdpersoon Steffie 'als ik wil kan ik een robot maken van mijzelf' toont aanvankelijk nauwelijks haar emoties, iets dat verandert wanneer ze zich gaat verdiepen in de achtergrond en de reden van de opname van haar moeder in een psychiatrische kliniek.

Wolfskwint wordt door mij gewaardeerd op 3,5 ster maar Hebban geeft niet die mogelijkheid tot het beoordelen met halve sterren, met 3 *** wordt het boek echter geen recht gedaan en daarom kies ik met volle overtuiging voor 4****.

Wilt u weten wat een wolfskwint is en waarom de titel van het boek Wolskwint luidt dan zou u dit kunnen opzoeken in uw favoriete zoekmachine, maar mijn advies is; lees dit boek en u komt er vanzelf achter..

Meer recensies van GerritZ