Romantiek in roman

Gielb 02 februari 2022
Noorderliet zorgt voor de romantiek in het woord roman. Het verhaal is bijzonder beschrijvend, waarin zowel situaties als gedachten vanuit alle mogelijke hoeken beschreven worden. Soms kan er dan ook wel eens een mooi stukje taal in voorkomen.

“De ruitenwissers veegden ritmisch de tranen van de voorruit.” p184

In dit boek wordt een relatie beschreven zoals ze is. Soms heel fijn, warm en gezellig, maar op andere momenten bijzonder ingewikkeld, koud en eenzaam. Deze gevoelens brengt de schrijfster erg goed over.

In het laatste stuk van het boek werd het verhaal actueel gemaakt door de toevoeging van de coronacrisis. Voor mij was dit totaal overbodig en voegde het weinig toe aan het verhaal. Dit zorgde voor een gemaakt gevoel, wat ik wel wat spijtig vind.

Daarnaast voegden de brieven van Sappho en Anaximander weinig toe voor me. Eerst vond ik dit een erg schattig element dat zorgde voor een leuke wisselwerking tussen de twee. Later bleek dit een laffe, tienerachtige manier om te communiceren tussen de twee. Door het gebrek aan functie werden deze brieven vaak langdradig en keek ik er tegen op om deze te lezen.

Bedankt aan Atlas Contact en De Club van Echte Lezers voor dit recensie-exemplaar.

Meer recensies van Gielb