Zoek naar de sterren aan de donkere hemel

GraFie 07 juli 2021
Eddie viert dit jaar zijn honderdste verjaardag. Hij is geboren als Duitse en joodse jongen. Dat bracht heel wat moeilijkheden mee tijdens de tweede wereldoorlog. Onder een valse naam was hij er toch nog in geslaagd om te kunnen studeren. Maar na een tijdje werd hij samen met zijn joodse familie opgepakt en naar concentratiekampen gebracht. Zijn verblijf daar was een opeenvolging van de verschrikkelijkste gebeurtenissen en handelingen ter wereld. Hij was tot op dat moment een trotse Duitser, maar daar bleef niets meer van over. Wanneer hij er na een tijd in slaagt om naar België te vluchten, wordt hij daar opgepakt omdat hij een Duitser is. Het leven zit hem echt tegen en hij bevindt zich op het randje van opgeven. Maar hij vat moed en vindt uiteindelijk de moed en kracht om de oorlog te overleven. Hierna besluit hij het allerbeste van de rest van zijn leven te maken en wordt hij de gelukkigste man op aarde.

Als je denkt dat dit een boek is dat enkel over geluk gaat en het leven door een roze bril laat zien, heb je het volledig mis. Dit boek gaat over de gruwelijkste gruwelen van de mensheid en één van de verschrikkelijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis. Maar tegelijk geeft dit boek ontzettend veel hoop, moed en kracht om te genieten van je leven, omdat het zo breekbaar is. Het is bijzonder dat de man die zoveel donkere dagen kent, degene is die ons bewust maakt van de lichte dagen. Het maakt duidelijk dat je je geluk zelf in handen hebt en zelf bepaalt wat je met je leven wil doen. Laat dit boek je inspireren, zodat je het uiterste uit je leven kan halen. Juist voor degenen die hier niet de kans toe hadden.

Meer recensies van GraFie