Scrollen door een Facebook-tijdlijn

GraFie 01 september 2022
De Nocilla-trilogie is een wirwar van allerlei verhaallijnen, die elkaar soms eens kruisen, maar heel vaak totaal niets met elkaar te maken hebben. Als lezer probeer je structuur te vinden in deze wirwar, maar naar het einde toe realiseer je je dat dat nutteloos is. De schoonheid van het verhaal zit hem net in het accepteren van het ‘onverklaarbare’ en ‘ongrijpbare’.

Hoewel het lezen van Nocilla om heel wat inspanning en geduld vraagt, wordt je beloond met heel wat mooie, diepzinnige zinnen. Daarnaast heb ik ook heel erg genoten van het verhaal over de populier met 100 paar schoenen erin. Hoe de boom water ‘vond’ in een woestijn en de boom voor steeds meer mensen een bijzondere betekenis kreeg in hun leven, op welke manier dan ook.

Agustíno Fernández Mallo gebruikt ontzettend veel literaire technieken en verrijkt het boek met ontelbaar vele culturele en wetenschappelijke verwijzingen. Hij wil duidelijk pronken met zijn kennis, maar dat maakt het als lezer soms moeilijk om verder te lezen omdat je moet accepteren dat je niet alles kán begrijpen.

In het derde en laatste deel van de trilogie laat de schrijver alle remmen los. Het boek begint met een indrukwekkende 69-pagina’s-lange zin, wat de lezers helemaal doet duizelen. Er volgt ook nog een dubbelganger, een tuin van plastic, een verrassende graphic novel en een geheimzinnig Project. Kortom, hou je vast! :-)

Het lezen van de Nocilla-trilogie is verrassend vergelijkend met het scrollen door een Facebook-tijdlijn. Je komt voortdurend in contact met andere mensen en hun verhalen, die je raken en waarover je meer wil weten. Met het grotendeel hiervan zal je de rest van je leven nooit meer in aanraking komen, een ander deel kom je misschien ooit ‘toevallig’ nog eens tegen. Nooit zal je het ‘volledige’ verhaal kennen, en dat is bij deze trilogie ook zo.

Toch heb ik erg genoten van het lezen van dit boek. Ik was steeds nieuwsgierig naar het volgende hoofdstuk (dat meestal 1-2 pagina’s bedroeg) of ik nog een link zou kunnen vinden met wat ik al gelezen had. Ik hield van de passages die je als lezer een paar keer moest lezen voordat je ze kon begrijpen.
Het is niet het boek, maar de leeservaring die ik niet snel zal vergeten.

Meer recensies van GraFie