"To be or not to be?"

GraFie 06 juli 2021
Een tijdje na de dood van zijn vader, verschijnt de geest van zijn onlangs gestorven vader voor de jonge prins Hamlet. De geest geeft hem een zware taak: koning Claudius doden. Want Claudius, de broer van de oude koning, zou zelf de koning vermoord hebben om zo de macht over zijn rijk en zijn vrouw te krijgen. Om dit te bereiken, doet Hamlet zich voor alsof hij helemaal gek geworden is. Dit lijkt in het begin redelijk goed te werken, maar de prins beseft niet dat hij hiermee de grens tussen realiteit en fictie wel heel erg dun maakt.

William Shakespeare is een echte woordkunstenaar. Hij is in staat om de woorden zo te kiezen en te plaatsen dat het verhaal een echt kunstwerk wordt. Ik moet wel toegeven dat je best het verhaal op voorhand al begrijpt, omdat je anders de schoonheid en inzichten in de tekst niet zal snappen. Het verhaal zelf is soms nogal wreed en gruwelijk, maar de manier waarop het gebracht wordt is onovertreffelijk. Het personage prins Hamlet is ook heel uniek en complex. Hij lijkt simpel en gek, maar daaronder zit zoveel meer intelligentie en kennis dan je zou verwachten. Voor mij was hij echt een wonderlijke creatie. Hoewel dit mijn eerste kennismaking met het werk van Shakespeare was, heb ik er echt van genoten om het te lezen en zou ik het iedereen aanraden.

Meer recensies van GraFie