Mooi en schrijdend verhaal over slavernij

GraFie 05 juli 2021
Wanneer Sarah Grimké voor haar elfde verjaardag een slavenmeisje cadeau krijgt, wordt haar leven op zijn kop gezet. Ze wil helemaal geen slavenmeisje, maar ze kan het niet ongedaan maken. Het slavenmeisje, Hetty, is een heel vriendelijke en behulpzame meid die zelf ook zoekende is naar wat ze wil in haar leven. Er ontstaat een wondermooie, bijzondere vriendschap tussen Hetty en Sarah waarbij ze allebei hun eigen leven riskeren. Allebei zitten ze vast in hun situatie en proberen ze een weg naar vrijheid te vinden. Sarah doet dit door een verzetsactie tegen slavernij te starten samen met haar jongere zus Angelina. Hetty zoekt naar mogelijkheden om zichzelf en haar moeder vrij te kopen om zo te kunnen ontsnappen aan de familie Grimké.

‘Witte vleugels, zwarte vleugels’ is een boek dat iedereen gelezen zou moeten hebben. Het is een intens en emotioneel verhaal dat het probleem van slavernij mooi illustreert. De vriendschap tussen Sarah en Hetty is heel uniek, en het is prachtig om te lezen hoe ze voor elkaar opkomen. De zin die ik het mooiste vond was: “Zij is de ene vleugel en ik de andere, en alleen samen kunnen we vliegen.” Tegelijk is het natuurlijk ook hartverscheurend hoe sommige slaven behandeld worden. Beide personages maken een enorme evolutie door doorheen het verhaal. Sarah wordt zelfzekerder en leert op te komen voor haar eigen gedachten en gevoelens. Hetty krijgt meer moed en zin in het leven, en verzamelt steeds meer kracht om haar plan ook echt waar te kunnen maken. Het is een wondermooi verhaal over hoop, kracht, moed en vriendschap, dat je ogen doet opengaan. Hierna heb je nog een reëler beeld over de slavernij.

Meer recensies van GraFie