"Once you learn how to die, you know how to live"

GraFie 06 juli 2021
Hoewel Mitch Albom nadat hij afgestudeerd was, aan zijn professor Morrie Schwartz beloofd had dat hij contact zou houden, komt hij in de drukte van zijn leven en verliest hij zijn oude professor uit het oog. Totdat hij toevallig hoort dat Morrie binnenkort zal sterven. Hij besluit om onmiddellijk contact op te nemen en naar hem toe te gaan. Vanaf dat moment spreken ze elke dinsdag af om over verschillende aspecten van het leven te praten. Morrie is niet enkel Mitch’s vroegere professor, maar wordt zijn beste vriend en grote bron van inspiratie. Het is natuurlijk niet te vermijden dat Morrie uiteindelijk sterft, maar in de laatste weken van zijn leven heeft hij een enorme impact gehad op het leven van iemand anders, die op zijn beurt het leven van nog vele andere verbetert met zijn besluit om het als boek uit te brengen.

Dit boek is een boek dat je kijk op het leven echt verandert. Het doet je bewuster omgaan met gevoelens en anders kijken naar het leven zelf. Ik vind het prachtig op welke manier Morrie zijn levenslessen overdraagt op Mitch. Het is een unieke vriendschap met zoveel meer. Twee van zijn lessen vind ik zelf zo mooi dat ik ze nooit meer zal vergeten en een invloed zullen hebben op mijn leven. De eerste is dat wanneer je echt wil leven, je eerst moet geloven en leren dat je uiteindelijk dood zal gaan. Want wanneer je dat beseft, zal elke dag veel waardevoller en intenser worden. Je zal ook meer de kleine dingen appreciëren en meer tegen je geliefden zeggen dat je van hen houdt. De tweede les is wanneer Morrie vertelt dat hij gevoelens eerst heel intens beleeft en zichzelf er bijna in verdrinkt, om daarna van het gevoel af te stappen en weer te focussen op de mooie dingen in zijn leven. Dat vind ik zo’n mooie manier van leven! Dit boek is echt een verhaal dat iedereen zou moeten lezen. Het brengt je enorm veel levenswijsheid bij en je gaat je leven op een meer positieve manier bekijken.

Meer recensies van GraFie