Traditioneel onderhoudend misdaadverhaal met psychologische inslag

Guy Doms 17 februari 2022 Hebban Recensent

Zijn jonge jaren zijn niet in ideale omstandigheden verlopen. Vandaag is Marcus Valentine succesrijk als gynaecoloog-oncoloog en woont op het eiland Jersey. Hij is getrouwd met Claire en is de gelukkige vader van drie kinderen. Hij houdt van discipline, perfectie en nauwkeurige timing. Toch is zijn leven nog niet compleet. Na een toevalstreffer laat hij zijn oog vallen op de aantrekkelijke roodharige Georgie Maclean, een fitnesstrainer. De vrouw lijkt opvallend op Lynette, Marcus’ grote jeugdliefde. Deze ontmoeting schudt het beest in hem wakker. Gestaag groeit zijn ontluikende obsessie uit tot een levensgevaarlijke situatie. Marcus is zichzelf niet meer; alles en iedereen moet wijken voor zijn ultieme doel. Hij moet Georgie voor zich winnen en gaat haar vol overgave stalken. Tot ze van hem is?

‘Hoe weet ik dit allemaal? Ik hoef geen detective te zijn, hè? Ik weet wat je volgende wedstrijd wordt, wat je beste tijden zijn, je fotografeert je hardloopkleding en je geeft je wedstrijdnummer.’

De Britse Peter James (1948) heeft zijn verworven faam als thrillerauteur vooral te danken aan diens veelgeprezen serie met rechercheur Roy Grace. Ik volg jou – vertaald door Lia Belt – is een losstaand verhaal, waarin de lezer een geobsedeerde stalker en zijn slachtoffer op de voet volgt. James’ vrouw Lara heeft hem geïnspireerd en ook het basisidee gegeven voor dit boek.

De ervaren schrijver diept vooral zijn twee hoofdpersonages, Marcus en Georgie, vakkundig uit. In honderd korte hoofdstukken, uitgewerkt door middel van constante perspectiefwisselingen, beleef je alle gebeurtenissen vanop de eerste rij. Je kruipt werkelijk onder de hersenpan van de protagonisten. De dokter is een manipulatief ingesteld monster, een belager die zich zonder remmingen uit kan leven. Knap hoe de auteur het getroebleerde en complexe brein van een meester-stalker ontrafelt. Het vrouwelijke ‘slachtoffer’ is een fanatieke hardloper en tegelijk een mooie zwangere vrouw. Ze is helemaal niet geïnteresseerd in een liefdesaffaire met Marcus. Het contrast tussen deze twee personen kan niet groter zijn.

‘Jij en ik en je kleine foetus, nog maar een paar centimeter groot.’

De plot is ongecompliceerd en niet origineel; wel voorspelbaar. Dit alles resulteert evenwel in een hoog amusementsgehalte; het pure leesplezier is verzekerd. Positief is dat de belangrijkste thema’s zoals obsessie, stalking, onbeantwoorde liefde, getroebleerde jeugd, op een verfijnde wijze zijn neergeschreven. Als toegift krijg je een portie vakjargon uit de medische wereld. Ik volg jou is geen traditionele James, waarin het loeispannend is vanaf de eerste pagina’s. De start verloopt opvallend traag, waarbij je uitgebreid kennismaakt met de personages. Deze keer duurt het lang vooraleer hij de spanningslijn strakker maakt. Pas richting het einde barst de race tegen de klok los. Tevens staan geen onverwachte wendingen op het programma; jammer. Van een oerdegelijke thriller kan je hier niet echt spreken. De roman bestaat veeleer uit een toegankelijk, klassiek en onderhoudend misdaadverhaal met een psychologische inslag.

Meer recensies van Guy Doms