Wie is er nog wel te vertrouwen?

Hannie 01 april 2021
Na een lat-relatie van anderhalf jaar besluiten Alice en Leo te gaan samenwonen. Leo koopt een huis in de gated community The Circle in Londen. Alice besluit een housewarmingparty te geven, maar Leo is daar minder enthousiast over. Wat vreemd is, is dat er die avond iemand langskomt die zich voordoet als een van de buurmannen, maar dat achteraf helemaal niet blijkt te zijn. Het wordt nog vreemder als Alice ontdekt dat er in hun huis iemand vermoord is, een therapeut genaamd Nina. Haar man heeft enige tijd later zelfmoord gepleegd. Leo blijkt dit geweten te hebben en Alice is er behoorlijk door van slag. Het is voor haar een reden Leo niet meer te vertrouwen en de relatie te verbreken.

Omdat de zus van Alice ook Nina heette, bijt ze zich vast in het raadsel rond de moord. Haar zus kwam samen met hun ouders om bij een verkeersongeluk toen Alice 19 jaar oud was. Dat verlies heeft ze nooit goed kunnen verwerken en iedereen die de naam Nina draagt, krijgt bijzondere aandacht van haar. Zo is ze ook vastbesloten om het raadsel rond deze moord op te lossen.

Langzamerhand leren we de andere bewoners van The Circle beter kennen, maar tegelijkertijd komen we ook te weten dat er geheimen spelen waarover niemand wil praten. Dat maakt dat iedereen verdachte kan zijn in deze moordzaak. Stukje bij beetje wordt er steeds meer duidelijk over de ware toedracht, maar de uiteindelijke plot komt als een totale verrassing.

Het verhaal wordt goed opgebouwd, de spanning wordt voornamelijk opgeroepen door de psychologische diepgang die erin zit. Nagelbijtend spannend wordt het pas echt op het eind van het boek. Wel komen er heel wat wendingen in voor, zodat je als lezer van de ene verdachte naar de andere overspringt. Alle personages gedragen zich op de een of andere manier ook verdacht, er blijken veel geheimen te spelen en ook leugens komen vaak boven tafel.

Het boek is geschreven vanuit het perspectief van Alice. Al haar verdachtmakingen beleef je mee en iedereen zou zomaar een reden kunnen hebben om de moord gepleegd te hebben. Zo af en toe staat er een hoofdstuk in cursief tussen dat vanuit het oogpunt van een therapeut geschreven is. Hieruit is niet op te maken over welke therapeut het gaat en wat de rol ervan is in dit verhaal. Ook pas op het eind van het boek krijg je hierover duidelijkheid.

De schrijfstijl van Paris is vlot en het verhaal is goed te volgen. Door de korte hoofdstukken blijft je aandacht gevangen en wil je doorlezen. De spanning is voornamelijk op psychologisch gebied aanwezig, hoewel je op het eind toch op het puntje van je stoel komt te zitten. Dan vallen alle puzzelstukjes in elkaar en kom je een verrassende plot tegen. Het is knap van de auteur dat ze in staat is zoveel mensen verdacht te laten zijn en dan toch met een totaal onverwachte wending te komen. Voor de liefhebber van een psychologische thriller die vol zit met de nodige plottwists is dit boek een echte aanrader!

Meer recensies van Hannie