Reële dreiging

Hannie 20 juli 2019
Het Carpa Complot is een spannende thriller die zomaar waarheid zou kunnen worden. De uitgangspunten bij dit boek zijn heel reëel gekozen, want Nederland is een waterland, cybercrime komt steeds meer voor en de digitale beveiliging moet steeds meer aangescherpt worden, omdat hackers voortdurend beter in staat zijn in bepaalde computersystemen te infiltreren.

Carpa 3521 is een computerspel dat ontworpen is door intelligente geesten en van degene die het spel speelt, wordt ook een bepaalde mate van intelligentie verwacht. Geus Versluys, 19 jaar oud en student informatica, is iemand die door het spel gegrepen is. Puzzel na puzzel lost hij op en hij dringt steeds dieper door in het spel. Dan blijkt dat de organisatie achter Carpa 3521 degenen die het verst komen in het spel, oproept in dienst te treden van hen. Geus ziet een gouden toekomst voor zich en vol enthousiasme stort hij zich erin. Tot blijkt dat hij zich in een wespennest heeft begeven. Als hij het bijltje erbij neer wil gooien, wordt hij ontvoerd. Zijn veel oudere zus Anja, die een sterke band heeft met Geus, zeker na de dood van hun moeder Geertje, kan op geen enkele manier contact met hem krijgen.

In haar wanhoop richt Anja zich tot de excentrieke Quint Ruys van de Wetering, ook een computernerd, die al geruime tijd op de hoogte is van Geus’ activiteiten. Samen gaan ze op zoek naar hem door het spel ook te spelen, codes te kraken en langzamerhand meer te ontdekken van de duistere praktijken van Carpa 3521. Dan begint de ontrafeling van de ingenieuze plot met de nodige opgebouwde spanning door de natuurramp die zich voltrekt.

Het Carpa Complot kent meerdere perspectieven die alle voorafgegaan worden door een speciale code in computertekens in de vorm van een vis. Ieder persoon heeft zijn eigen code. Boven het gedeelte vanuit het perspectief van Anja, het enige vanuit de ik-persoon, staat de reeks >><3>. Met enige fantasie is hierin een vis te herkennen. Zo geldt dat voor alle personages. Heel knap gevonden!

Heleen van den Hoven heeft een pakkende en beeldende schrijfstijl. Ze weet je vanaf het begin mee te nemen in het verhaal en de spanning geleidelijk op te voeren tot de climax op het eind. Om dit boek zo kloppend te kunnen schrijven, zal ze gedegen onderzoek moeten hebben gedaan naar de waterhuishouding in Nederland en de werkwijze van hackers. Ook heeft ze een onderwerp gekozen dat zomaar plaats zou kunnen vinden: de overstroming van ons land, als de sluizen bij een storm niet goed bediend worden of er verkeerde waterstanden doorgegeven worden door hackers die infiltreren in het systeem.

Het Carpa Complot heeft alles wat een boek aantrekkelijk maakt om te lezen: spanning, actie, interessante menselijke verhoudingen, geheimen en zelfs een beetje romantiek. Ook de reële dreiging die uitgaat van dit boek maakt dat je van begin tot eind aan het boek gekluisterd zit. Een interessant gegeven, maar niet voor doemdenkers die zich allerlei rampscenario’s in het hoofd halen, omdat met het lezen hiervan het angstaanjagende realiteitsgehalte voor grote onrust kan zorgen. Een bijzonder knap geschreven boek!

Meer recensies van Hannie