Meeslepende en beklemmende roman!

HeavenLeighBooks 26 maart 2024
Caro en haar vader runen een idyllisch hotel, waar de meest rijke, eigenzinnige gasten komen logeren én waar Caro haar inspiratie vandaan haalt voor haar boeken. Caro is een succesvolle auteur, maar schrijft onder een pseudoniem en wil onder geen beding bekend worden. Niemand weet de échte reden. Na de zoveelste bestseller wil haar uitgever toch dat ze uit de schaduw stapt, maar Caro durft niet. Dan bedenkt haar vader een slimme oplossing waardoor haar geheimen verborgen kunnen blijven – totdat journalist Jesse ineens zijn neus in haar zaken steekt. Wanneer ook nog de toekomst van het boetiekhotel op losse schroeven komt te staan, moet Caro keuzes maken. Hoeveel is haar dubbelleven haar waard?

“Wie schrijft die blijft” is een meeslepende roman waarin het thema pesten als rode draad door het verhaal heen verweven zit, geschreven door auteur Tamara Haagmans. Eerder schreef zij al de boeken: “Met een beetje geluk” en “Uit onverwachte hoek”. Je leest het verhaal vanuit het perspectief van Caro, zij is auteur en heeft al een heel aantal bestsellers geschreven, maar gebruikt een pseudoniem, omdat ze liever niet in de belangstelling staat. Ondertussen runt zij samen met haar vader een hotelletje en leeft eigenlijk een fijn leventje. De gasten voorzien haar van genoeg inspiratie en ze heeft haar draai in het hotelleven helemaal gevonden. Tot de dag dat haar uitgever zegt dat het tijd is om uit de schaduw te stappen. Caro is behoorlijk in paniek, want dit is totaal niet wat zij wil, samen met haar vader bedenkt ze een plannetje, waarmee ze het leven dat ze op dit moment leeft, probeert te behouden.

Haar verleden was daarin tegen verre van rozengeur en maneschijn, haar leven was op veel punten echt een hel, vooral op school. Caro heeft in haar jeugd behoorlijk wat voor haar kiezen gekregen en je leeft als lezer gedurende het verhaal erg met haar mee. Je weet niet direct haar gehele verhaal, maar langzaamaan ontdekt je door middel van flashbacks, o.a. via haar boek, wat er nu precies allemaal gebeurd is. Je leest gedurende het verhaal wat Caro denkt en voelt en daardoor kun je je heel goed verplaatsen in haar personage. Je krijgt een enorm beklemmend gevoel tijdens het lezen, je voelt haar emoties zo levensecht, vooral de onmacht en wanhoop. Ze doet zo haar best om erbij te horen. Zo verdrietig om te lezen hoe pesters en meelopers iemand zo kunnen vernederen, of dat mensen toekijken zonder iets te doen en gewoon maar negeren dat dit alles gebeurd. Dit verhaal zal lezers weten te raken en ze aan het denken zetten en dat is absoluut waardevol en belangrijk.

De schrijfstijl van Tamara Haagmans is vlot, vermakelijk, aangrijpend, meeslepend, beklemmend, maar ook zeker hoopvol. Zelf vond ik het erg mooi en sterk dat de verhaallijn een stuk serieuzer was en het romantische gedeelte veel meer op de achtergrond verdween. Ondanks dat pesten een vrij zwaar thema is en het zijn littekens achterlaat, was het verhaal wel met een bepaalde luchtig pen geschreven, waardoor het mooi in balans was en prettig weg las. Je merkt tijdens het lezen dat de auteur zelf ook dingen meegemaakt heeft rondom pesten, de beschrijvingen waren zo pakkend en levensecht, alles kwam daardoor extra binnen. “Wie schrijft die blijft” is een sterk verhaal, wel minder gefocust op het romantische aspect, maar daardoor niet minder mooi. Ik vind het in elk geval een belangrijk verhaal en heb er enorm van genoten!

Meer recensies van HeavenLeighBooks