Door het tempo van het verhaal werd wat een instant favoriet had kunnen worden, weggelegd en maanden later pas opgepikt

heavenlybookish 14 maart 2022
Ik begin graag met het beoordelen van deze limited editie. Boekerij weet hoe ze een prachtige limited edition maken die iedereen in zijn of haar boekenkast wil hebben. Ik ben altijd al fan geweest van een bedrukt boekblok, maar deze is uitzonderlijk mooi! Ook de tekeningen op de schutbladen zijn erg mooi! Als je van plan bent om dit boek te kopen zou ik zeker de limited edition van De bronzen stad aanraden.

Ik begon heel erg enthousiast aan het boek. Alles rond dit boek trok me aan: de personages, de verhaallijn en wereldopbouw. De eerste hoofdstukken waren dan ook erg leuk en ik voelde een nieuwe favoriet aankomen. Toch verdween dit gevoel vrij snel. Het verhaal begon te vertragen en ik legde het boek weg en pikte het niet meer op. Het midden sleurde zo erg dat ik een beetje verveeld raakte van het verhaal. Ik heb het boek dat weken later toch terug opgepikt en moest mezelf echt wel verplichten om verder te lezen.

De tweede helft ging dan wel weer een stuk vlotter en dat vond ik een welkome verandering. Ik denk dat dit kwam doordat het boek in twee standpunten geschreven is, dat van Nahri en dat van Ali. Ik had wat moeite met de omschakeling van verhaallijnen binnen het algemene plot. Verder in het verhaal komen de verhaallijnen samen en is het een stuk leuker om het boek te lezen.

De personages in De bronzen stad vond ik allemaal leuk, maar elk op een verschillend moment. Nahri vond ik doorheen het hele boek een erg sterk personage en ik vond het geweldig om haar te volgen. Dan heb je Dara en Ali. In de eerste helft van het boek vond ik Dara leuk en Ali niet echt en in de tweede helft veranderde dit stilaan. Ik begon Ali veel charmanter te vinden en ik keek echt uit naar zijn hoofdstukken.

Ik had verwacht dat er heel duidelijk twee personages naar elkaar geduwd gingen worden, maar de ‘liefdesrelaties’ kwamen vrij natuurlijk tot stand.

Ook de wereldopbouw in De bronzen stad vond ik geweldig, al was die in het begin iets moeilijker om volledig te snappen. Er waren veel verschillende bevolkingsgroepen met ingewikkelde namen waardoor ik soms dingen door elkaar haalde. Maar ik vond het algemene verhaal dat de auteur wilde vertellen wel enorm interessant. Gewoon wat ingewikkeld.

Het einde – dat einde!!! – zorgde ervoor dat ik graag het vervolg te weten wil komen. Ik zal dus zeker het tweede boek in deze serie – DE KOPEREN KONING – dan ook lezen!

Zou ik het aanraden?
Ja! Ik denk dat de positieve punten zwaarder doorwegen dan de negatieve. Let wel op, dit boek is voor de eerste 50% vrij traag (ongeveer 300 pagina’s) dus als je fast-paced boeken gewend bent, ga misschien moeite hebben met deze.

Beoordeling
7,5/10